Viewport transparant weergeven

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

drebosch
Berichten: 52

Viewport transparant weergeven

Berichtdoor drebosch » wo 24 jul 2019, 15:10

Ik wil één viewport op mijn plotblad transparant weergeven als zijnde bestaand gedeelte.
Hoe kan ik dat doen zonder dat de andere viewports ook transparant worden?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Viewport transparant weergeven

Berichtdoor Storm » wo 24 jul 2019, 15:14

Je kan de transparantie van lagen per viewport instellen. Dubbelklikken in de viewport zodat deze actief is, en dan in de LAYERMANAGER de transparantie van de laag voor die viewport (is aparte kolom (VP Transparency) in de layermanager) instellen.

Joost
Berichten: 3

Re: Viewport transparant weergeven

Berichtdoor Joost » wo 24 jul 2019, 15:15

Hallo,

Je kunt hiervoor gebruik maken van de kolom 'VP transparency' in de 'Layer manager' van AutoCAD. Deze is te openen met het commando LA <enter>.

Gebruikersavatar
Bram
Beheerder
Berichten: 81

Re: Viewport transparant weergeven

Berichtdoor Bram » wo 24 jul 2019, 15:32

Zet ook TRANSPARENCYDISPLAY op 1 anders heeft de Transparency parameter geen effect. Standaard zou deze al aan moeten staan, maar je weet maar nooit.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Viewport transparant weergeven

Berichtdoor Storm » wo 24 jul 2019, 15:41

Bram schreef: wo 24 jul 2019, 15:32 Zet ook TRANSPARENCYDISPLAY op 1 anders heeft de Transparency parameter geen effect. Standaard zou deze al aan moeten staan, maar je weet maar nooit.
Meer het vinkje bij het plotten (plot transparency), jouw genoemde instelling is enkel voor de weergave op het scherm (toch? :P).

Gebruikersavatar
Bram
Beheerder
Berichten: 81

Re: Viewport transparant weergeven

Berichtdoor Bram » wo 24 jul 2019, 15:47

Storm schreef: wo 24 jul 2019, 15:41
Bram schreef: wo 24 jul 2019, 15:32 Zet ook TRANSPARENCYDISPLAY op 1 anders heeft de Transparency parameter geen effect. Standaard zou deze al aan moeten staan, maar je weet maar nooit.
Meer het vinkje bij het plotten (plot transparency), jouw genoemde instelling is enkel voor de weergave op het scherm (toch? :P).
Dat is voor de visuele weergave op het scherm inderdaad. Voordat je plot kan het handig zijn vooraf in de Layout te zien wat het effect van de transparancy-instelling van de viewport(s) is.
Voor het plotten zelf dient uiteraard 'plot transparency' aangevinkt te worden.

drebosch
Berichten: 52

Re: Viewport transparant weergeven

Berichtdoor drebosch » wo 24 jul 2019, 16:08

Storm:
Als ik het zo doe komen de andere viewports ook in diezelfde transparantie en is er op het afdrukvoorbeeld niets van te zien.
Ook als ik , zoals Joost zegt, alleen de bewuste viewport op transparant zet, gaan de andere viewports mee en is er ook geen verschil te zien op het afdrukvoorbeeld.

drebosch
Berichten: 52

Re: Viewport transparant weergeven

Berichtdoor drebosch » ma 29 jul 2019, 15:14

Waarom stokt sinds woensdag 24 juli 16:08 uur de correspondentie? Ik heb nog een bevredigend antwoord op mijn vragen.

drebosch
Berichten: 52

Re: Viewport transparant weergeven

Berichtdoor drebosch » ma 29 jul 2019, 15:27

P.S. typefoutje in vorig bericht: 'een bevredigend antwoord' moet zijn 'geen bevredigend antwoord'

Gebruikersavatar
Bram
Beheerder
Berichten: 81

Re: Viewport transparant weergeven

Berichtdoor Bram » wo 31 jul 2019, 13:45

drebosch schreef: wo 24 jul 2019, 16:08 als ik alleen de bewuste viewport op transparant zet, gaan de andere viewports mee en is er ook geen verschil te zien op het afdrukvoorbeeld.
Controleer of:
1) u daadwerkelijk in het viewport zit, en dat u niet het viewport heeft geselecteerd;
2) u de transparantiewaarde invult in de kolom "VP Transparency", en niet bij de kolom "Transparency";
3) 'PLOTTRANSPARENCYOVERRIDE' op 1 staat;
4) voor het plotten de 'Plot Transparency' is aangevinkt in de plotinstellingen;
5) Mocht het dan nog niet lukken zet 'PLOTTRANSPARENCYOVERRIDE' dan op 2 (geforceerd transparantie toepassen).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 0 gasten

Autodesk AEC Collection