Pagina 1 van 1

Object snap en polygonal viewport

Geplaatst: vr 13 okt 2017, 14:09
door Jan Heesch
Wij lopen regelmatig tegen het probleem, dat we in een layout met een polygonal viewport buiten het viewport tekenen en dat de cursor dan snapt naar een object in het model dat buiten het viewport ligt.
Na enig experimenteren ben ik tot de conclusie gekomen dat dit gebeurd als je tekent binnen de rechthoek die het viewport omsluit en niet daar buiten.
Nu gebruiken we juist polygonal viewports om ruimte te scheppen in de layout voor b.v. een schematisch detail.
Is er een setting of manier om te voorkomen dat de cursor steeds naar modelobjecten snapt?

Re: Object snap en polygonal viewport

Geplaatst: vr 13 okt 2017, 15:53
door Frank
Beste Jan,

Het gedrag van Object Snaps bij een dergelijke viewport is inderdaad bekend. Eigenlijk is een "polygon viewport" een rechthoek met een soort clipping van een deel ervan. Het gedrag van de Object Snaps is hierbij niet in te stellen door middel van een variabele oid..

Re: Object snap en polygonal viewport

Geplaatst: ma 16 okt 2017, 09:56
door Jan Heesch
Bedankt voor de reactie Frank.
Jammer dat we dit niet kunnen aanpassen.

Re: Object snap en polygonal viewport

Geplaatst: di 17 okt 2017, 11:05
door Bram
Beste Jan,

Een oplossing is om tijdelijk de objecten in de viewport uit te zetten, dan zal hierop ook niet worden "gesnapt".
Hij "snapt" dan nog wel op het viewport object zelf, maar niet de inhoud.

Werkwijze:
- Ga naar Layout en selecteer de betreffende viewport;
- Klik de rechter muisknop en selecteer in de lijst "Display Viewport Objects";
- Klik op "No".

Zodra je klaar bent met tekenen zet je de objecten op dezelfde manier weer aan met "Yes".
Overigens is dit ook een uitstekende workflow als je gebruik maakt van erg veel viewports en je systeem begint te vertragen.

Re: Object snap en polygonal viewport

Geplaatst: di 17 okt 2017, 12:30
door Jan Heesch
Bram,
Hartelijk dank voor deze tip.
Ik geef het meteen door aan mijn collega's