3D bodemprofiel maken
Geplaatst: do 10 mei 2012, 10:02
Beste mensen,
Gloednieuw hier en meteen een brandende vraag...
In het kader van een stageopdracht ben ik dr mogelijkheden aan het bekijken om een 3D bodemprofiel te maken aan de hand van boorgegevens.
Een korte uitleg: als er voor een bouwproject grond afgegraven gaat worden is het handig van te voren te weten hoeveel grond er afgegraven moet worden. Kwestie van de gewenste maaiveld hoogte aftrekken van de huidige maaiveldhoogte. Maar helaas is het niet zo simpel. De bodem in nederland is opgebouwd uit allemaal lagen en vuilstorten. Veel lagen zijn dus niet echt een laag maar een soort luchtbel. Geen recht toe recht aan lagen dus. In een groot projectgebied worden er dan om de x-aantal meter een boring gezet om de opbouw van de bodem te bepalen. Nu ben ik opzoek naar de mogelijkheden om hier een 3d model van te maken zodat ik de volumes van de verschillende soorten grond kan bepalen. Er zijn bestaande rekenmodellen voor en ook civil3d wordt wel eens gebruikt weet ik. Zelf weet ik alleen niet goed hoe. Iemand suggesties voor een handige methode of tools? Ik ben bekend met de basis van civil3D maar wees een beetje lief voor me.
Gloednieuw hier en meteen een brandende vraag...
In het kader van een stageopdracht ben ik dr mogelijkheden aan het bekijken om een 3D bodemprofiel te maken aan de hand van boorgegevens.
Een korte uitleg: als er voor een bouwproject grond afgegraven gaat worden is het handig van te voren te weten hoeveel grond er afgegraven moet worden. Kwestie van de gewenste maaiveld hoogte aftrekken van de huidige maaiveldhoogte. Maar helaas is het niet zo simpel. De bodem in nederland is opgebouwd uit allemaal lagen en vuilstorten. Veel lagen zijn dus niet echt een laag maar een soort luchtbel. Geen recht toe recht aan lagen dus. In een groot projectgebied worden er dan om de x-aantal meter een boring gezet om de opbouw van de bodem te bepalen. Nu ben ik opzoek naar de mogelijkheden om hier een 3d model van te maken zodat ik de volumes van de verschillende soorten grond kan bepalen. Er zijn bestaande rekenmodellen voor en ook civil3d wordt wel eens gebruikt weet ik. Zelf weet ik alleen niet goed hoe. Iemand suggesties voor een handige methode of tools? Ik ben bekend met de basis van civil3D maar wees een beetje lief voor me.