Grondplan tekenen van een huis.

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Deefje
Berichten: 11

Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » vr 19 okt 2012, 10:50

Hallo ,

Mijn Naam is Dave en ik ben nieuw in de wereld van autocad.
Sinds vorig jaar ben ik via avondschool aan het leren werken met autocad en probeer ik ook zoveel mogelijk op te zoeken via het net.
Autocad is best wel een interessant programma.

Nu zit ik met een vraag in mijn hoofd over iets wat ik wil proberen.

Graag zou ik een grondplan van een huis willen leren tekenen met te beginnen mijn eigen huis waar ik woon.

Maar... Op welke grootte moet je dat tekenen? mijn units stel ik in op METERS. Maar dan zie ik dat ik niet meer kan tekenen dat mijn model ergens stopt en dat ik niet meer .. hoe zeg je het... scrollen of kan pannen naar boven. Zit gelijk op het einde van mijn scherm.

Waar moet ik beginnen en op wat of met wat moet je zekers rekening houden bij een grondplan van een huis.

Zou het later ook willen gebruiken voor mijn elektriciteit op aan te duiden enz.

Heb al zitten zoeken via google , maar niet alle informatie komt duidelijk over.

Met vriendelijke groeten.

ps: mijn andere vraag stel ik later eens op het forum.
Dave

Ingeborg
Berichten: 28

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Ingeborg » vr 19 okt 2012, 11:26

Hoi Dave,

Fijn dat je zo enthousiast bent. Ik denk dat je een keer je tekening moet regenereren.
Tik RE <enter> in op de commandline en waarschijnlijk kun je daarna wel weer zoomen en pannen.
Als dat niet voldoende helpt dan kun je proberen te kijken naar de Limits van je tekening (tik Limits <enter>). Succes ermee.

Groet,

Ingeborg

Deefje
Berichten: 11

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » vr 19 okt 2012, 12:05

Dank je wel voor de informatie.

Moet nog starten met een nieuwe tekening. maar eigenlijk niet echt HOE ik er mee moet starten en waar ergens in mijn model.

Kan je mij daar even bij helpen dan?

Mvg
Dave

Ingeborg
Berichten: 28

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Ingeborg » vr 19 okt 2012, 14:00

Hoi Dave,

Het werkveld van AutoCAD (het zwarte vlak waarin je tekent) is oneindig groot.
Het maakt eigenlijk niet veel uit waar je begint, tenzij je later landkaarten of luchtfoto's aan je tekening wilt toevoegen.

Je zou kunnen beginnen met de buitenkant van je huis uit te zetten. Dat doe je door een lijn te tekenen met de lengte van bijvoorbeeld de voorgevel van je huis. Daarna de zijgevel, achtergevel enzovoort.

Zorg ervoor dat je de 'object snaps' aanzet.
Als je meer wilt weten over de verschillende commando's in AutoCAD dan kun je hier de nederlandse uitleg vinden:
https://www.autocad.cadstunter.nl.

Succes ermee.

Ingeborg

Deefje
Berichten: 11

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » za 20 okt 2012, 11:27

Dank je wel voor de informatie Ingeborg.

Ga dat eens proberen en misschien's zal ik hier later een post zetten er van.

Met vriendelijke groeten.
Dave

Deefje
Berichten: 11

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » zo 21 okt 2012, 21:14

Heb toch nog een klein vraagje nu.

Vandaag ben ik aan het oefenen geweest en nu valt er mij op als ik mijn units instel op METERS en tekenen een lijn van 9 meter moet ik redelijk wat gaan inzoomen. Is dat normaal eigenlijk? Als ik niks doe dan zie ik dat lijntje eigenlijk niet staan in mijn model. Dat is zo een klein puntje gelijk.

Ingeborg
Berichten: 28

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Ingeborg » ma 22 okt 2012, 09:36

Dat is alleen in het begin als je het eerste lijntje tekent. Als je daarna inzoomt en verder tekent en dan je tekening opslaat, onthoudt het programma je instellingen. De volgende keer dat je je tekening opent, hoef je niet zo ver meer te zoomen.

Groet,

Ingeborg

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Storm » ma 22 okt 2012, 12:18

Wat betreft het inzoomen is het handig het commando 'Zoom' gevolgd door een 'E' (Extends) uit te voeren. Autocad zoomed vervolgens dan in op alle objecten in je tekening.

Je kunt ook 2x op het muiswiel klikken om het zelfde resultaat te krijgen.

Als je namelijk alleen maar inzoomed door er naartoe te scrollen met je muiswiel kom je weer tegen het eerdere probleem aan dat je niet verder kan inzoomen.

In het geval je dus niet verder in of uit kan zoomen moet je de tekening weer regenereren (RE command).

Deefje
Berichten: 11

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » ma 22 okt 2012, 14:45

Ah dank je wel voor de informatie. Dacht dat ik ergens iets fout's gedaan had.

Merci.

Deefje
Berichten: 11

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » di 23 okt 2012, 17:37

Hallo ,

Hier ben ik weer.
Zit met een 3 tal vragen bij elkaar. Ga ze hier proberen te omschrijven.

Vraag 1:
Ben bezig met de verdieping van een huis te tekenen waar ik woon.
Heb eerst mijn UNITS in Meters gezet en ben dan begonnen met tekenen. Nu wil ik mijn annotate gaan gebruiken , maar ik zie dat Het grote letter´s zijn. Hoe komt dat??

2de vraag:

Waar kan ik eigenlijk wat informatie vinden over hoe je een grondplan van een huis moet tekenen en hoe je er aan moet beginnen?? Zou nu nog de ramen en deuren willen tekenen ook en hoe je een trap moet aanduiden enz.Aller informatie.

3De vraag: start ik goed of ben ik totaal verkeerd bezig?

Met vriendelijke groeten
Dave

ps: Excusseer mij voor die vragen door elkaar.

in de bijlage zit een voorbeeld. Het is nog niet veel hoor weining eigenlijk

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Storm » wo 24 okt 2012, 09:07

A op Vraag 1:

Waarschijnlijk omdat die tekststijl (nog) in milimeters staat.
Je moet eigenlijk de hele bematingstijl aanpassen (Commando 'DIMSTYLE'), maar in de properties (MO commando) kun je onder het kopje 'lines and arrows' de ARROW SIZE kleiner maken (want die zal ook wel te groot zijn) en bij 'text' de TEXT HEIGHT om de tekst kleiner te maken.

En elke post zie ik een opmerking dat je de UNITS 'goed zet', maar wat is goed? Of je de units nou op milimeters of meters zet, voor jou is de waarde '1' altijd gelijk aan 1 meter. Als je de units op milimeters zet ga je niet ineens in '1000'. Zolang je het bij 1 tekening houd heeft het weinig zin je druk te maken over de units. Pas als je veel tekeningen door elkaar gaat gebruiken is het belangrijk om de zelfde structuur te gebruiken.

Je opent een nieuwe tekening en dan wordt er waarschijnlijk gevraagd om een template (.dwt bestand) te openen en je kiest er dan waarschijnlijk 1 uit de standaard lijst.

Daar zit dan ook een standaard tekening opbouw in en dus ook standaard tekststijlen.

Je zult je wat meer moeten verdiepen in templates om er zelf 1 te maken met instellingen en tekststijlen zodat je die problemen en instellingen die je nu elke keer instelt niet steeds hoeft op te lossen.

A op vraag 2: Google :). Of een cursus volgen of ergens stage lopen.

A op vraag 3: Zie vraag 1.

Naar mijn idee ben je niet fout bezig, maar ik ben zo nooit begonnen :).

Deefje
Berichten: 11

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » wo 24 okt 2012, 17:46

Ik kan die afbeeldingen wel niet zien.???

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Storm » do 25 okt 2012, 09:01

Dat zijn smilies, blijkbaar is er wat fout met het forum. Je mist dus niks :).

Deefje
Berichten: 11

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » do 01 nov 2012, 17:18

Hallo,

Hier ben ik weer met een andere vraag in verband met het grondplan van een huis.

Hoe zorg je voor de grootte van je muren in je huis?

Voorbeeld: Je binnenste muren zijn van stenen die 14 cm breed zijn
hoe kan je er voor zorgen in autocad dan alle muren 14 cm zijn?

bestaat er een tool voor of moet je gewoon u offset instellen op 0.14 m (14 cm is 0.14 m )

Met vriendelijke groeten.

ps: alles staat ingesteld op METERS om te tekenen.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Storm » do 01 nov 2012, 21:40

Volgens mij is er een manier om een soort 'dubbele' lijn te tekenen met een vooraf ingestelde (tussen)afstand.

Volgens mij is dat het MLINE (Multiline) commando. Wellicht een verborgen parel, maar ik gebruik um nooit.

Offset is naar mijn idee dé manier van doen voor het aangeven van, in dit geval, dikke muren.

https://autocad.cadstunter.nl/commando-lijst-m/mline

Deefje
Berichten: 11

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » za 03 nov 2012, 20:29

Ja die tool ken ik.
Maar persoonlijk vind ik dat maar een rare tool om te gebruiken en twijfel ik er ook aan of het wel veel gebruikt wordt.

Denk dat inderdaad de offset het beste middel is tenzij er iemand anders op dit forum nog een idéé heeft?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Storm » zo 04 nov 2012, 20:53

Ga er maar van uit dat het enkel bij offset blijft :).

Deefje
Berichten: 11

Re: Grondplan tekenen van een huis.

Berichtdoor Deefje » za 10 nov 2012, 11:26

Inderdaad de offset is de gemakkelijkste manier.

Hoe zit het eigenlijk met de werking van lagen bij het tekenen van een grondplan? of is dat bij iedereen verschillend??

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection