NEN5152 Elektra

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Jim F
Berichten: 3

NEN5152 Elektra

Berichtdoor Jim F » za 09 mei 2020, 10:41

Goedendag mede forum gebruikers.

Ik zit met een uitdaging, waar ik tot nu toe geen oplossing voor heb gevonden.
Eerst maar klein stukje uitleg.

Ik heb via een collega een map ontvangen met daarin de meeste ES & EP NEN 5152 Symbolen gemaakt binnen AutoCad.

Dit zijn bij elkaar +/- zo een 1800 blocken., mijn probleem nu is dat de block namen niet de symbool namen hanteren. (of weergeven)

Voorbeeld: Block (de naam van het block =) es3s1.dwg
Dit zou de “schakelaar enkel-polig" zijn.
En dit verhaal is dus +/-1800 keer!

Ik heb over deze vraag al contact gehad met NEN klantenservice gezien mijn werkgever daar een account heeft lopen. Nu is mij verteld door de NEN dat hier geen overzicht meer op de NEN 5152 meer word gehouden.

Vraag: Heeft iemand een overzicht lijst of is iemand bekend met of er ergens een lijst bestaat die bij het block ook een referentie naar het symbool naam aangeeft? Of eventueel een andere optie om in te kijken? Ik heb een NEN 5152 symbolen lijst in PDF maar hier staan de blocken namen niet bij :D

Het zou heel wat werk besparen om dit niet voor al deze blocken uit te gaan zitten zoeken.
(Indien nodig kan ik in excel een lijst overzicht geven van alle blocken waar het om zou gaan)

Alvast bedankt, voor het lezen ;) Jim F.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: NEN5152 Elektra

Berichtdoor Storm » ma 11 mei 2020, 09:59

https://www.nen.nl/NEN-Shop/Elektrotech ... N-5152.htm

Ik kom op die site bij het kopje 'autocad' iets tegen over menu's die er voor gemaakt zijn. Dat impliceert mogelijk dat er een tooltje is waarmee je de juiste iconen kunt invoeren.
Of in ieder geval duidelijk zou moeten zijn welk object bij welk block hoort.

Mogelijk dat je daar eens naar kunt kijken? Mogelijk zijn die menu's in een tekstverwerker uit te lezen waarin de link makkelijker te vinden is.

Ik weet niet waar die menubestanden te downloaden zijn, maar daar zal vast ergens voor moeten worden ingelogd :).

Jim F
Berichten: 3

Re: NEN5152 Elektra

Berichtdoor Jim F » do 21 mei 2020, 10:11

Ik heb over deze vraag al contact gehad met NEN klantenservice gezien mijn werkgever daar een account heeft lopen. Nu is mij verteld door de NEN dat hier geen overzicht meer op de NEN 5152 word gehouden.
Vooral waar de streep onder staat!

Komt eigenlijk neer op of iemand anders dit nog wel doet?
En dus eventueel een lijst heeft met block-namen die zijn gekoppeld aan de symbool namen.

Notitie: 20/05-2020 bericht van NEN

Onze reactie:
Inmiddels heb ik ook contact gehad met onze experts die betrokken zijn geweest met de ontwikkeling van de digitale variant van de NEN 5152. Een lijst van DWG blokken gekoppeld aan symbool naam zoals uw beschrijft blijkt helaas niet te bestaan. Vanuit NEN kan dus helaas alleen norm in PDF (of op papier) leverbaar.

Jim F
Berichten: 3

Re: NEN5152 Elektra

Berichtdoor Jim F » di 26 mei 2020, 09:30

Beste Jim,

Nee, zoals je zelf al vermoedde wordt er in de pdf niet naar dwg bestanden verwezen. In de pdf vind je een lijst met tekeningen waarvan de symboolnaam en andere gegevens genoemd worden.

Hieronder zie je een (willekeurig) voorbeeld:
Afbeelding

We begrijpen dat het handig zou zijn om deze informatie elektronisch te ontsluiten zodat het in AutoCad e.d. in te lezen is. Daarom was er in het verleden ook een digitaal product hiervoor. Helaas waren daar teveel functionele problemen mee om hem nog te verkopen en het er was onvoldoende vraag naar om de kosten van het corrigeren ervan te rechtvaardigen.

Met vriendelijke groet,
Sxxxxx Nxxxxxx

From: Fxxxxx, Jim <[email protected]>
Sent: donderdag 21 mei 2020 11:11
To: ev <[email protected]>
Subject: RE: FW: E-symbolen NEN 5152 (in behandeling: M2004 1614)

Goedemorgen Sxxxxx Nxxxxxx, (L.S.)

Quote: Vanuit NEN kan dus helaas alleen norm in pdf (of op papier) leverbaar waarover ik u al eerder berichtte.

Ok, maar staat dan op deze PDF bij het symbool de referentie naar het *.DWG block naam?
Begrijp met quote: -> (Een lijst met dwg blokken zoals u beschrijft blijkt helaas niet te bestaan.)
Denk dus dat ook dit niet het geval zal zijn, en in de PDF alleen een symbool afbeelding staat met de symbool naam.

Het zou handig zijn als er dan in de PDF ook een AutoCad (en/of welk ander digitale programma versie) block referentie notitie bij zou staan. Maar goed dat is maar een idee,…

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection