insert Attach

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

drebosch
Berichten: 52

insert Attach

Berichtdoor drebosch » vr 02 dec 2022, 12:36

Ik werk veel met oude bouwtekeningen in PDF die ik dan in mijn modelspace voeg d.m.v. 'insert attach'.
Regelmatig gebeurt het dat na een tijd (bijv. enkele weken) er alleen nog maar een tekstregel staat die begint met 'missing or invalid reference' gevolgd door een path. Meestal lukt het door de pdf opnieuw met 'insert attach' terug te plaatsen op het modelspace.
Nu zit ik echter met een tekening waarin de tekstregel verwijst naar path E:, wat een niet bestaand path is. Als ik opnieuw 'insert attach' doe met een bestand uit Path D: komt toch, i.p.v. de pdf, toch weer de foutregel die verwijst naar path E. Er zijn echter in diezelfde map wel pdf bestanden die gewoon goed geplaatst worden.
Als ik de functie 'PDF import' gebruik krijg ik de melding 'no objects imported'.
Wat is hier aan de hand.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: insert Attach

Berichtdoor Storm » di 06 dec 2022, 14:31

Xrefs, ondergronden in welke vorm (Dwg, afbeelding of pdf) die niet meer op de juiste plaats staan kun je het beste herstellen door in de Xref manager (XREF commando) op de bewuste xref die ontbreekt te klikken en onderin het 'Details' scherm bij de 'Saved Path' regel op de (verkeerde) bestand locatie te klikken zodat er rechts van die regel 3 (...) puntjes verschijnen. Door hier op te klikken kun je zoeken de juiste/nieuwe locatie van het bestand.

Verstandig is om, al dan niet in de toekomst, ondergronden relatief aan het hoofdbestand te koppelen ipv een volledig pad. Mocht de map ooit verplaatst worden of hernoemd, dan blijven ondergronden nog wel gekoppeld.

Dit gebeurt door het 'saved path' niet 'E:\map\dwg\xref\ondergrond.dwg' maar '..\xref\ondergrond.dwg' in te stellen.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Autodesk AEC Collection