close testblock

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

close testblock

Berichtdoor WimB » do 12 jan 2023, 13:16

Als bij een dynamisch block, het testblock is geopend (SDI moet dan op 0 staan) en wil afsluiten met close testblock zou ik graag willen dat hij met het commando ^C^C_close afsluit en ook meteen de SDI op 1 zet:
Met ^C^C_close;SDI;1 lukt dat niet.
Bij open testblock vanuit dat SDI op 1 staat lukt het wel met ^C^C_sdi;0;btestblock om naar SDI 0 over te schakelen;
Kan ik dit achter het commando iet anders ingeven dat als hij testblock sluit ook de SDI meteen weer op 1 komt?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: close testblock

Berichtdoor Storm » do 12 jan 2023, 14:07

Wordt de 'close' actie niet gevolgd door een input? Zoals 'wilt u het bestand opslaan' of iets?

Geen idee wat het 'testblock' inhoud, wellicht is dat cursusmateriaal.

Als ik het SDI commando probeer (ken het niet) dan kan ik van 0 naar 1, maar niet meer van 1 naar 0 omdat de 'start tab' niet meer weergegeven kan worden, met een melding dat de applicatie opnieuw gestart moet worden.
Command: sdi

Enter new value for SDI <0>: 1

**** System Variable Changed ****
1 of the monitored system variables has changed from the preferred value. Use SYSVARMONITOR command to view changes.

Command: sdi

Enter new value for SDI <1>: 0
Unable to display Start tab. The Start tab will be restored after the application is restarted.
**** No System Variable Changed ****
De SDI functie zou er voor moeten zorgen dat je meerdere instanties van AutoCAD opent bij meerdere tekeningen ipv dat het allemaal in tabbladen geopend wordt.

Ik zie niet veel toegevoegde waarde in het gebruik ervan, je kan ook op andere manieren een nieuwe instantie van AutoCAD openen door (bij windows) in de startbalk de (linker) SHIFT-knop ingedrukt te houden en op het (geopende) AutoCAD icoon te klikken. Dan start er een extra sessie.

Mogelijk maak je je doel lastiger met het gebruik van het SDI commando, maar wellicht gebruik je het op een wijze welke wel nuttig is die ik niet weet :).

WimB
Berichten: 105

Re: close testblock

Berichtdoor WimB » do 12 jan 2023, 14:46

testblock heb je bij het maken van dynamische blocks om te kijken of alles werkt voordat je er iets mee doet.
zit standaard in autocah als je een block doet editten

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: close testblock

Berichtdoor Storm » do 12 jan 2023, 16:07

'Test block' dus, i.p.v. 'testblock'. Maar goed, als ik dat gebruik opent die bij mij gewoon een block in een nieuwe tekening/tabblad.

Waarom zou daar SDI voor nodig zijn om het in een nieuwe sessie te openen? Dan ben je alleen maar onnodig aan het wachten voor het laden van AutoCAD?

En sinds een paar versies (in ieder geval 2022) kun je het tablad verslepen zodat het een los venster wordt, welke je eventueel op een 2e scherm kunt plaatsen. Heeft wel zijn nadelen, want alle buttons/ribbons blijven in het hoofdscherm van AutoCAD staan.

Maar misschien focus ik op het verkeerde, wat wil je met het aanpassen van de SDI bereiken? Wellicht is daar een andere oplossing voor :).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Autodesk AEC Collection