Te zware tekeningen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

erikvanrooden
Berichten: 3

Te zware tekeningen

Berichtdoor erikvanrooden » ma 12 nov 2012, 10:46

Bij het tekenen van een werktekening nemen wij wel eens een tekening van de architect over. Het probleem is, is dat deze tekening wel 10x zo zwaar is als een normale tekening. Dit geeft problemen met het laden en uitprinten van deze tekening.
Weet iemand waarom deze zo zwaar is en hoe kan ik deze minder zwaar maken? Ligt het misschien aan de "layers" die ik automatisch binnenhaal wanneer ik de tekening inbreng in mijn tekening?

Deefje
Berichten: 11

Re: Te zware tekeningen

Berichtdoor Deefje » di 13 nov 2012, 10:48

Heb dat eens gevraag op de avondschool aan mijn lesgever.
Hij zegt dat het kan liggen aan de tekst die in het bestand zit.

Ook aan bepaalde vormen die gewoon met de hand getekend zijn en niet zijn omgezet naar een block. Omdat een block een veel kleiner bestand is dan dat je gewoon een vorm tekent.

De lagen zelf hebben er schijnt weinig mee te maken

Hopelijk ben je iets met die informatie.

erikvanrooden
Berichten: 3

Re: Te zware tekeningen

Berichtdoor erikvanrooden » wo 14 nov 2012, 11:29

Heb ik geprobeerd, heb m ook verschaald naar een kleiner formaat, alleen blijft mijn tekening 12mb, wat normaal 900kb moet zijn. Hij is zelfs zo zwaar dat AutoCAD enorm veel moeite heeft om de Block-editor te openen.
In ieder geval bedankt!!

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Te zware tekeningen

Berichtdoor Storm » wo 14 nov 2012, 15:28

Mocht het geen probleem zijn kan je de tekening ook uploaden (middels wetransfer.com ofzo), dan kan iemand (bijv. ik) er naar kijken en zien waar het probleem ligt.

Ik doe het graag, maar houd wel rekening met enige privacy en bedrijfspolicies of wat.

Als die van 12 MB naar 900kb zou moeten kunnen gaat er inderdaad wat mis.

Onder de tekening moet een halve stad staan of 10-duizenden objecten wil dat 12 mb zijn.

Mocht je het zelf willen regelen kan ik je wellicht nog verwijzen naar deze pagina.

index.php?f=10&t=479&rb_v=viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat een lisp die ik gebruik om tekeningen grondig op te schonen. Dit helpt overigens alleen als er veel verborgen troep in een tekening zit. Als na het uitvoeren van deze LISP routine nog steeds 12 mb is dan is het gewoon een ruk-tekening :ugeek:

erikvanrooden
Berichten: 3

Re: Te zware tekeningen

Berichtdoor erikvanrooden » ma 19 nov 2012, 10:10

Heb m al iets opgeruimd en is daardoor minder zwaar geworden. Maar nadat ik de tekening 'ge-explode' had, zag ik wel dat ie zoals verwacht wel uit enorm veel onderdelen (paar duizend) bestaat. Ik neem aan dat hier niks aan te doen is?

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection