lisp t.b.v. aanpassen grote aantallen tekeningen (blocks)

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Jan Heesch
Berichten: 76

lisp t.b.v. aanpassen grote aantallen tekeningen (blocks)

Berichtdoor Jan Heesch » vr 13 sep 2013, 15:36

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Ik wil een (lisp)routine waarmee ik snel een groot aantal aangeleverde tekeningen (blocks) kan aanpassen aan onze wensen (alles op laag nul, color bij layer - behalve de hartlijnen).

Ik weet dat het mogelijk is om een hele reeks tekeningen achter elkaar te openen en aan te passen, maar weet niet hoe ik dat moet initiëren.
Vervolgens moeten de bovengenoemde aanpassingen worden gedaan.
Hoe krijg ik het voor elkaar, dat ik dus b.v. eerst de hartlijnen laat selecteren en die in de juiste kleur zet op laag nul en vervolgens alle andere lijnen color bylayer op laag nul (of in omgekeerde volgorde als het eindresultaat maar juist is).
Als ik alle tekeningen met de hand moet aanpassen ben ik dagen bezig.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 613
Locatie: Duiven

Re: lisp t.b.v. aanpassen grote aantallen tekeningen (blocks

Berichtdoor Storm » zo 15 sep 2013, 23:35

Ik zou niet weten hoe je meerdere tekeningen met een lisp kan openen en zo op een BATCH wijze het block kunt aanpassen.

Als je weet welke laagnamen moeten worden aangepast dan lijkt het me nog wel simpel om te zetten. Maar volgens mijn denkwijze moet je dan nog wel alle bestanden zelf openen. En liggend of de naam van het block hetzelfde of allemaal verschillend zou je ze ook allemaal apart in de blockeditor moeten openen.

Je geeft aan dat de kleur ingesteld staat per object, en dan kun je naar mijn idee niet buiten de block editor om aanpassen gezien dat object in het block zit.

Verder kan ik lastig een inschatting maken van hoe lastig het is en of dit simpel, of wellicht helemaal anders, snel is op te lossen.

En mijn ervaring leert dat je soms langer bezig bent met het uitzoeken hoe je éénmalig iets sneller kunt doen dan dat je het gewoon met de hand hebt gedaan :).

Ik denk ik wel iets schrijven, maar ik weet niet hoeveel variabelen er zijn....

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: lisp t.b.v. aanpassen grote aantallen tekeningen (blocks

Berichtdoor Jan Heesch » do 19 sep 2013, 11:05

Storm,

Bedankt voor jouw reactie.
Wellicht was mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk.
Het gaat om een groot aantal tekeningen, die moeten worden aangepast alvorens ze als blok in onze ontwerptekeningen 'kunnen' worden ingelezen.

Wellicht is het verwerken op een Batch wijze hier wel de beste oplossing.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 613
Locatie: Duiven

Re: lisp t.b.v. aanpassen grote aantallen tekeningen (blocks

Berichtdoor Storm » do 19 sep 2013, 17:13

Dan zou ik eerder zeggen, voeg alle blokjes in 1 tekeningen, explodeer deze en probeer op grote schaal de boel te matchen met 'match properties' (MA commando).

Joost

Re: lisp t.b.v. aanpassen grote aantallen tekeningen (blocks

Berichtdoor Joost » ma 23 sep 2013, 21:34

Hallo Jan,

Het is inderdaad een enorme klus om bestanden handmatig te openen en aan te passen. Het enige wat erop zit is dit te doen. Of veel kennis opbouwen over scripts (uit de beheerdercursus) en lisp. Dan kun je bijvoorbeeld alles selecteren en op laag nul zetten.

Mag ik als alternatief InfraCAD aanbeiden? Deze software is in staat een bibliotheek op te bouwen en uit te wisselen. Meer informatie hierover staat hier. Via InfraCAD is het mogelijk bestanden te optimaliseren en geschikt te maken voor de bibliotheek:

Een tekening, of verzameling tekeningen uit een map worden geopend.
Alle objecten worden op laag nul gezet.
De tekening wordt opgeschoond via purge.
Er wordt een voor InfraCAD geschikte preview gemaakt.
De gemaakte en geoptimaliseerde symbolen kunnen aan de bibliotheek worden toegevoegd.
De bibliotheek kan worden gedeeld met collega's.

Het bijbehorende scherm met de mogelijkheden:

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/00helpdesk/InfraCAD_optimize_symbolen.png[/img]

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Hierbij hoort dat het maken van een bibliotheek een flinke, maar rendabele investering is. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het graag.

Groet Joost

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: lisp t.b.v. aanpassen grote aantallen tekeningen (blocks

Berichtdoor Jan Heesch » di 01 okt 2013, 08:25

Joost,
Hartelijk dank voor jouw reactie.
Wij gebruiken InfraCAD al voor het omzetten van onze KLIC aanvragen.
Ik ga deze mogelijkheid zeker een keer uitproberen. :)

Groet,
Jan

bernieboy
Berichten: 1

Re: lisp t.b.v. aanpassen grote aantallen tekeningen (blocks

Berichtdoor bernieboy » ma 07 okt 2013, 10:41

Jan, heb je inmiddels een oplossing gevonden om grote aantallen tekeningen te openen en te bewerken? Ik heb dit in het verleden vaak gedaan en kan het op een rijtje zetten, indien nodig.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection