Beste Wouter,
Is het inmiddels gelukt om een bruikbaar Dynamisch Block te maken? Zoals Storm al heeft aangegeven zul je constraints moeten gebruiken om dit te kunnen realiseren. De vraag is altijd of de energie die je in zo'n ingewikkeld Block steekt zich uiteindelijk terug zal betalen tijdens het gebruik. Er zullen altijd enige beperkingen blijven en op het moment dat er iets binnen het Block aangepast moet worden zoals bijvoorbeeld de afmetingen van de balken dan moet misschien wel het gehele Block opnieuw gemaakt worden. Dat is meteen het nadeel van het gebruik van constraints, alles wordt aan elkaar gekoppeld en dus van elkaar afhankelijk. Een kleine aanpassing kan dan direct grote gevolgen hebben.
Omdat het me toch niet helemaal los liet heb ik nog een poging gewaagd en ik denk dat het best goed gelukt is. Met name voor het invoegen van de verticale stijlen was wat inventiviteit nodig.
Waar ik wel direct tegenaan liep was het feit dat het Block niet helemaal netjes getekend was. Er zaten wat hele kleine lijnstukjes in en niet alle maatvoering is exact op hele millimeters. Dat is dan ook de eerste belangrijke stap op het moment dat je een Block gaat maken: zorg dat de basis netjes is!
De maatvoering heb ik gelaten voor wat het is aangezien het hier gaat om het concept en niet om de 100% nauwkeurige oplossing (die mogen jullie eventueel zelf proberen te maken
).
Het voert te ver om alle stappen hier uit te leggen, maar globaal heb ik het volgende gedaan:
Stap 1 voor mij was uitzoeken hoe de dakkapel zelf aan te passen is op basis van een dakhelling en een hoogte van de dakkapel. Een Rotate action was daarvoor niet mogelijk, aangezien het houtwerk wel altijd zijn afmetingen moet behouden. Ik heb daarom gekozen om alle geometrie te koppelen met constraints.
Stap 2 was om het bepalen van de afmetingen middels Dimensional Constraints. Het voordeel hiervan is dat deze aan elkaar te koppelen zijn middels een formule (in dit geval wordt de diepte van de dakkapel bepaald middels de formule: hoogte / tan(dakhelling)). Op deze manier kan de dakkapel bepaald worden door een hoogte en een dakhelling in te geven.
Stap 3 was ervoor zorgen dat alle geometrie in verhouding blijft op het moment dat er een andere maat gekozen wordt. Ook dit gebeurd d.m.v. constraints en dimensional constraints.
Stap 4 was om de verticale stijlen op de juiste manier aanpasbaar te krijgen. Mijn oplossing is om alle stijlen te tekenen en de zichtbaarheid middels Visibility states te manipuleren.
In de afbeelding kun je het Block zien. De dakkapel kan aangepast worden door het Block te selecteren en via de properties een waarde voor de hoogte en de hoek in te geven.
Wat ook kan is deze waardes middels grips 1 en 2 in te stellen.
Door grip 3 te gebruiken kun je het aantal verticale stijlen instellen. Schrik niet als het er soms even raar uit ziet, door grip 3 te verschuiven zal weer een goed beeld gecreëerd worden.
Ik heb een aantal beperkingen ingebouwd. De hoogte is minimaal 1000mm en maximaal 2000mm en de hellingshoek is minimaal 25 graden en maximaal 70 graden.
Misschien dat dit je verder helpt om zelf iets te bouwen. Zoals je kunt zien zodra je het Block opent in de Editor, er moeten wel heel veel stappen gezet worden voor een bruikbaar resultaat. Mocht het niet lukken en is de wens toch groot om zo'n Block te gebruiken, dan mag je uiteraard contact met ons opnemen zodat we kunnen overleggen op welke manier we jullie daarbij kunnen helpen.
in ieder geval succes!