Lettertype bematingen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

Lettertype bematingen

Berichtdoor WimB » di 21 jan 2020, 14:57

Hallo
Iemand bekend met het volgende probleem?

Als ik sinds kort een nieuwe tekening(dwt) open en haal een blok binnen dat bemaat is krijg ik opeens een andere lettertype. (dikke bematingscijfers)
Als ik dan naast die vaste bemating zelf ga bematen krijg ik wel het standaard ingestelde letterype.
Waar kan dat aan liggen?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor Storm » di 21 jan 2020, 16:53

Mogelijk zit er in dat blok een andere tekststijl ingesteld dan is ingesteld voor die stijl.

Als je dubbelklikt op de maatvoeringstekst kun je een andere tekststijl toewijzen (zoals bij MTEXT). Zo mogelijk staat in de 'standard' tekststijl van de DWT ook een ander lettertype ingesteld en in het ingevoerde block geen stijl toegewezen aan de maatvoering.

WimB
Berichten: 105

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor WimB » wo 22 jan 2020, 08:18

Dat is het nou net, dat staat alles goed ingesteld volgens zover ik kan zien.

Als ik in een nieuwe DWT een block insert veranderd de tekststijl van de bemating.
Als ik dan nadien na het inserten ga bematen is het wel de benodigde tekstijl van de bemating maar van het block blijft verkeerd.
Ook als in in het block ga staat er de goede stijl ingesteld en als ik dan in het block opnieuw bemaat is het ook de goede bematingsstijl.Ook in de dwt is de goede bematingstijl actief.
Zie bijgevoegde PDF.
Bijlagen
block.pdf
(222.75 KiB) 90 keer gedownload

Roy_M
Berichten: 126

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor Roy_M » wo 22 jan 2020, 08:45

Beste Wim,

Om goed te kunnen beoordelen wat er mis gaat zijn de bestanden nodig. Misschien dat je de beide bestanden kunt posten?

WimB
Berichten: 105

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor WimB » wo 22 jan 2020, 09:07

Oke
Maar het gekke is dat het voorheen altijd goed gewerkt heeft.
Kan me niet voorstellen dat het van een of andere Update kan komen.
Hoe kan ik deze dwt en dwg toevoegen?Het geeft aan als foute bestandtype die niet ingevoegd kan worden

Gebruikersavatar
Mark
Beheerder
Berichten: 16

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor Mark » wo 22 jan 2020, 09:16

Hoi Wim,

Je kunt een .dwg of .dxf als bijlage toevoegen.
Mocht dit om de een of andere reden niet lukken dan kun je het bestand naar support@cadaccent.nl sturen.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor Roy_M » wo 22 jan 2020, 09:45

Beste Wim,

We hebben de bestanden ontvangen. Het probleem wordt veroorzaakt doordat in het Block dezelfde maatvoeringsstijl gebruikt wordt, maar via de properties is een afwijkende tekststijl ingesteld. In het Block is de tekststijl "ROMANS" en in de maatvoeringsstijl staat tekststijl "STANDARD" ingesteld. Zie bijgevoegde screenshots.
Bijlagen
AutoCAD_Properties_Maatvoeringsstijl.jpg
AutoCAD_Properties_Block.jpg

WimB
Berichten: 105

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor WimB » wo 22 jan 2020, 09:51

Oke bedankt

Maar hoe kan het dan dat in alle blocks dit ingesteld staat en nooit veranderd is
Als ik de dwt verander dan hou ik het zelfde probleem en word de tekst ook dik
Moet ik alle blocks gaan veranderen of kan dit ook zo dat ik het dwt verander?
Maar dan blijft de dikke tekst

Roy_M
Berichten: 126

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor Roy_M » wo 22 jan 2020, 09:56

Beste Wim,

Het meest snelle is om de tekststijl "ROMANS" in je template aan te passen. Indien je het lettertype daar aan past naar dezelfde als in de stijl "STANDARD" dan zal de maatvoering er hetzelfde uit zien.

Ik vermoed dat dat ook de oorzaak van het probleem is geweest. In je template is waarschijnlijk in een eerder stadium de tekststijl "ROMANS" ingevoegd of veranderd.

WimB
Berichten: 105

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor WimB » wo 22 jan 2020, 09:59

heb het in de dwt aangepast maar dan blijft het dikke tekst wat niet de bedoeling is

Roy_M
Berichten: 126

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor Roy_M » wo 22 jan 2020, 10:33

Misschien dat je een keer een REGEN moet uitvoeren?
Ik heb in de DWT de tekststijl met de naam "ROMANS" aangepast en daarna een nieuwe tekening gestart op basis van die template. Wanneer ik dan je Block importeer dan komt de maatvoering er met dunne letters in te staan.
Zie bijlage voor de instellingen van de tekststijl.
Bijlagen
AutoCAD_Tekststijl_Instellingen.jpg

WimB
Berichten: 105

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor WimB » wo 22 jan 2020, 10:39

Annotative stond aangevinkt
Dit heb ik uitgeschakeld en nu lijkt het goed te zijn
Bedankt voor de vlotte reactie

WimB
Berichten: 105

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor WimB » vr 07 feb 2020, 13:08

Maar nog een ander vervelend met bematingen.
Bij een bepaald blok staan de bematingen in gesteld op dimscale 1 en tekstgrootte 2.5.
Als ik nu opnieuw ga bematen is de nieuwe bemating in een keer dimscale 15 of zo
Als ik dit blok insert in een tekening met de goed ingestelde scale 1 en heb zelf iets bemaat met dimscale 1 en update dan de tekst dan word deze ook veel en veel groter terwijl dimscale 1 actief blijft
Iemand hier een verklaring voor?

Roy_M
Berichten: 126

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor Roy_M » vr 07 feb 2020, 14:06

Beste Wim,

De oorzaak is op basis van de gegevens lastig te achterhalen. Grote kans dat het te maken heeft met wel of niet Annotative zijn van de tekst en/of maatvoering.

Let ook goed op dat wanneer je een maatvoeringsstijl in je Block gebruikt met bijvoorbeeld de naam "Maatvoering" dan zal deze maatvoeringsstijl mee gekopieerd worden naar de tekening waar het Block in geplaatst wordt. Bestaat er in die tekening echter al een maatvoeringsstijl met de naam "Maatvoering" dan zullen die instellingen gebruikt worden en niet de instellingen die in het Block stonden. Wanneer er dus een verschil is in de instellingen dan zal dat dit soort vreemde resultaten geven.

Dit is ook de reden waarom ik altijd zou adviseren om niet de STANDARD tekst en maatvoeringsstijl aan te passen, maar altijd een stijl met een eigen naam te maken.

Controleer dus goed of de tekststijl en maatvoeringsstijl op alle plekken hetzelfde is ingesteld.

WimB
Berichten: 105

Re: Lettertype bematingen

Berichtdoor WimB » vr 07 feb 2020, 14:19

Stond inderdaad in het block een linear en <style overrides> in met verschillende instellingen
Deze gelijk gezet en nu blijkt het te werken
Bedankt

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten

Autodesk AEC Collection