Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor WimB » wo 23 sep 2020, 07:43

In autocadLT de volgorde van definites wijzigen
kun je op een of andere manier de volgorde van de defenities in een block veranderen zonder dat je het
block opnieuw defineren met de juiste volgorde te selecteren?

Roy_M
Berichten: 126

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor Roy_M » do 24 sep 2020, 08:41

Beste Wim,

Je kunt dit aanpassen via het commando BATTMAN (nee dit is geen grap :D)
Battman.png

WimB
Berichten: 105

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor WimB » do 24 sep 2020, 09:57

Dank je
Werk perfect

Is er ook nog de mogelijkheid dat als ik nu een block binnen haal dat het venster met defenities niet opent
en dat je bij deze blocks waar het niet meteen opent na inserten deze eenvoudig kunt veranderen dat het venster wel meteen verschijnt?

Roy_M
Berichten: 126

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor Roy_M » do 24 sep 2020, 10:22

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar je zou het commando ATE eens kunnen proberen. Na het commando moet je het Block selecteren waarvan je de Attributes wilt invullen.

WimB
Berichten: 105

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor WimB » do 24 sep 2020, 10:35

Het gaat erover dat als ik een block binnenhaal met tekst die veranderd moet worden dat ik die kan iserten en daarna met aanklikken om de tekst te wijzigen.
Nu heb ik er ook blocks bij die als ik ze insert dat als ik ze geplaatst heb er meteen een venster opent.
(Ik geloof dat die in een jongere versie van ACAD LT zijn gemaakt)

Roy_M
Berichten: 126

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor Roy_M » do 24 sep 2020, 10:47

Dan staan waarschijnlijk de instellingen van de attributes verkeerd. Open het Block in de Block editor en selecteer een Attribute. In de properties kun je dan zien wat de instellingen zijn. Waarschijnlijk staat er achter "Preset" de waarde "Yes". Als je die op "No" zet dan zal het menu waarschijnlijk wel getoond worden bij het plaatsen. Je zult deze instelling bij alle Attributes in het Block moeten aanpassen.
Attribute_Preset.png

WimB
Berichten: 105

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor WimB » do 24 sep 2020, 11:41

even terug komen op volgorde van de definities van blocks
Dit werkt als ik het block heb ge-insert maar het moet in het block zelf zodat deze voor andere keren gewijzigd blijft

Roy_M
Berichten: 126

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor Roy_M » do 24 sep 2020, 12:16

Open het Block in de Block editor en selecteer een Attribute. Klik dan met de rechter muisknop en kies voor "Attribute Order...":
Attribute_Order.png
Daarna het Block opslaan en als je het Block nu plaats zal de volgorde aangepast zijn.

Om alle reeds geplaatste Blocks aan te passen kun je het commando ATTSYNC gebruiken.

WimB
Berichten: 105

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor WimB » do 24 sep 2020, 12:35

Ik kan de block editor niet vinden in mijn ACAD2019 LT
Als ik het op de commandoregel ingeef krijg ik de melding blockeditor = 0 (read only)

Roy_M
Berichten: 126

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor Roy_M » do 24 sep 2020, 12:54

Heb je het probleem bij alle tekeningen met Blocks? Heb je het via het commando BEDIT geprobeerd?

Werkt dan niet, probeer dan de systeemvariabele BLOCKEDITLOCK en zet die op 0.

Als ik in de Knowledgebase van Autodesk kijk dan zie ik helaas ook situaties dat gebruikers met deze instelling AutoCAD moeten resetten of zelfs opnieuw installeren. Je bent dan wel al je persoonlijke instellingen kwijt.

WimB
Berichten: 105

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor WimB » do 24 sep 2020, 15:05

Blockeditlock staat op 0 maar nog steeds op =0 (read only)
Werkt dit wel in ACAD LT?

Als ik eerst de *Autocad settings exporteer* en daarna Autocad opnieuw instaleer behoud ik de gevens toch?

Roy_M
Berichten: 126

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor Roy_M » do 24 sep 2020, 16:04

De kans bestaat dat je dan ook de fout mee terug importeert. Maar je kunt het proberen. Dus eerst exporteren, dan resetten, dan testen of het weer werkt. Dan de instellingen pas weer importeren en weer testen of het werkt.

Probeer ook altijd een export van je instellingen te maken op een moment dat alles goed werkt en naar wens is ingericht, dan ben je bij een reset of nieuwe installatie weer snel aan het werk.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor Storm » ma 28 sep 2020, 11:52

Als de blockeditor niet zou werken, is het dan niet net zo makkelijk om het block zelf (er van uitgaande dat het als een block ergens is opgeslagen) te openen en daar de aanpassing in te doen?

Mocht het block in een verzameltekening staan (of in de template bijvoorbeeld), dan zou je het block ook eerst kunnen wegschrijven met het WBLOCK commando. Dan wordt dat block opgeslagen als een dwg bestand.

Overigens de vraag of het block wel 'juist' is. Als je het block selecteert en je kijkt bij de properties, staat er dan onder 'MISC' bij de 'name' een normale naam, of staat daar een * (asterix) teken bij? (*U_NaamVanHetBlock). indien ja dan zijn je bewerkingsopties beperkt.

WimB
Berichten: 105

Re: Block wijzigen zonder block opnieuw te maken

Berichtdoor WimB » ma 28 sep 2020, 13:49

Alle blocks zijn weggezet als Wblocks en zijn dwg`s zonder Asterix.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Autodesk AEC Collection