Read Only

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

Read Only

Berichtdoor WimB » di 09 feb 2021, 08:41

We hebben een tekening die plots aangeeft dat hij Read Only is en bij eigenschappen e.d. staat nergens dat hij Read Only is gemaakt.
Kan hem niet verwijderen of wijzigen, wel als ik hem ergens anders naar toe copieer dan is hij wel bewerkbaar.
Iemand de oplossing hoe hij weer bewerkbaar kan gemaakt worden?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Read Only

Berichtdoor Storm » di 09 feb 2021, 09:32

Tenzij je het elke keer moet doen, maar niet proberen te doorgronden en gewoon kopiëren en daarna weer terug zetten :).

Indien het wel vaker voorkomt kijk dan of het bestand op een andere locatie wel bewerkbaar blijft en dat het in de originele map steeds mis gaat. Dan is er mogelijk iets met die map aan de hand ipv het bestand.

Staat het bestand lokaal op een machine of ergens op het netwerk? In het geval van een netwerklocatie denk ik aan een server die bepaalde instellingen toepast op het bestand/die map. Maar dat gebeurt niet zomaar natuurlijk.

DavidN
Berichten: 34

Re: Read Only

Berichtdoor DavidN » di 09 feb 2021, 09:42

Ter aanvulling, op de site van Autodesk staat een pagina met troubleshooting tips:
https://knowledge.autodesk.com/support/ ... -only.html

Enkele veel voorkomende gevallen:
  • Check bijvoorbeeld de rechten op de map of het bestand.
  • Wanneer je zeker weet dat niemand anders de tekening open heeft staan, kun je de .dwl en .dwl2 files weggooien.

WimB
Berichten: 105

Re: Read Only

Berichtdoor WimB » di 09 feb 2021, 10:03

Het gekke is dat de overige 30 tekening wel gewoon te bewerken zijn en alleen deze niet.
Niemand anders zit in deze tekening en hij geeft ook geen dwl of dwl2 files weer
Staat op server maar daar is niets vreemds te zien.
Het gaat alleen en enkel over deze tekening
Kan hem wel kopieren maar niet als de zelfde naam terug zetten en de only read tekening is ook niet te verwijderen

DavidN
Berichten: 34

Re: Read Only

Berichtdoor DavidN » di 09 feb 2021, 10:52

Misschien een open deur, maar ik stel de vraag toch even:
Staan verborgen items aan in deze map? Wanneer ze niet aanstaan, zie je de DWL bestanden namelijk niet.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Read Only

Berichtdoor Storm » do 25 feb 2021, 11:28

Beetje laat, maar een bestand dat niet te verwijderen is vergt mogelijk wat meer moeite (iets wat de serverbeheerder zonder moeite moet kunnen, al dan niet onder DOS of met een bootdisk, technisch verhaal enzo).

Vraag blijft dan of de problemen nog wel aan de orde bleven met een kopie van het bestand. Want dan geld verder mijn eerdere bericht. Niet willen weten hoe, maar gewoon door :). Mogelijk ergens een 1 op 1.000.000 kans dat er iets fout ging bij het opslaan en dat nu is gebeurd.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Autodesk AEC Collection