Reference onthouden

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Mark_HG
Berichten: 45

Reference onthouden

Berichtdoor Mark_HG » vr 12 mar 2021, 09:27

Hoi,

Als ik een tekening, samen met de reference files die erachter hangen, verplaats naar een andere map dan zijn de reference files hun pad kwijt. Ik weet dat er een functie bestaat, dat het mogelijk is dat dit niet meer gebeurd.
Ik hoop dat het duidelijk en dat iemand mij kan helpen.

Grt Mark

Roy_M
Berichten: 126

Re: Reference onthouden

Berichtdoor Roy_M » vr 12 mar 2021, 09:34

Beste Mark,

Staan de referenties in dezelfde map of in een submap als waar de hoofdtekening staat? Dan kun je de padverwijzing van de XREF het beste relatief ("Relative Path") maken. In principe zou AutoCAD dat standaard moeten doen als je de laatste versies van AutoCAD gebruikt. Ga je de tekeningen verplaatsen dan moet je dus dezelfde submappen gebruiken als in de originele situatie.

Staan de referenties in een heel andere map dan de hoofdtekening dan kun je de padverwijzing het beste als "Full Path" instellen. Wanneer je de hoofdtekening verplaatst en de referenties laat staan dan zullen ze gewoon gevonden kunnen worden.

Je kunt dit instellen op het moment dat je een nieuwe XREF plaatst in het "Attach External reference" menu in de sectie "Path Type". Achteraf kun je het instellen via het External References menu. Klik daar met de rechter muisknop op de XREF en kies bij "Change Path Type" de gewenste instelling.

Mark_HG
Berichten: 45

Re: Reference onthouden

Berichtdoor Mark_HG » vr 12 mar 2021, 10:00

Hoi,

Goede uitleg, zelfs ik begrijp het....nu nog toepassen.

grtjs Mark

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection