Grading met variabele afstand

Het infrastructuur en civiele techniek forum is voor de gebruikers van AutoCAD Civil 3D, Map 3D, Infrastucture Modeler en de Autodesk AEC collection.

Moderators: Bram, DavidN, Anton, Roy_M

Joobo
Berichten: 3

Grading met variabele afstand

Berichtdoor Joobo » di 11 apr 2023, 10:21

Bij het maken van een grading wil ik een talud maken tussen twee lijnen (zie bijlage). Dus een basislijn met bijvoorbeeld een 1:1 talud omhoog naar de x,y waarde van een andere lijn met een variabele afstand. Ik weet hoe het werkt met een vaste afstand maar hoe werkt het met een variabele afstand? 
Bijlagen
Grading.pdf
(7.18 KiB) 36 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Grading met variabele afstand

Berichtdoor Storm » wo 12 apr 2023, 16:48

Wat wil je specifiek bereiken? Dat de taludlijntjes worden gegenereerd? En zo ja, gebruik je daar infracad voor?

Joobo
Berichten: 3

Re: Grading met variabele afstand

Berichtdoor Joobo » wo 12 apr 2023, 17:34

Ik ken het principe van Infracad, het gaat mij niet om de taludarcering maar om een grading dus het generen van een 3D lijn.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Grading met variabele afstand

Berichtdoor Storm » ma 17 apr 2023, 16:26

Ah ok, een civil3D actie dus.

Je hebt een ontwerplijn en een toekomstige lijn. Die toekomstige lijn wil je genereren.

De ontwerplijn is recht, en de toekomstige lijn wil je 'draperen' over een terreinmodel, dit wordt dan (tenzij het terreinmodel geheel vlak is) variabel van vorm (door hoogte- en dieptepunten in je model).

Binnen de normale versie van Autocad is dat, voor zover ik weet, niet te doen.
Daarvoor moet je dus Autocad Civil3D hebben.

Een grading maken is dan relatief simpel.

Nodig:
- Ontwerplijn (Featureline)
- Terreinmodel (DTM; Een surface)

En dan de instructies volgen van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=5QAY0C3vJZ4

Als je de benelux kit hebt geïnstalleerd kun je bij dat selectiemenutje ipv 'Grade to Surface' kiezen voor 'BNL_Snijding met surface [x%]'. Dan krijg je een grading waar ook die taludlijnen in staan.

Joobo
Berichten: 3

Re: Grading met variabele afstand

Berichtdoor Joobo » ma 17 apr 2023, 19:21

Goedenavond, bedankt voor de reactie. Is dit ook mogelijk als de kruin van het talud een polylijn is die geen z waarde heeft (dus ook los staat van een terreinmodel)? Die lijn is alleen de referentie waar de grading van bijvoorbeeld een 1:3 talud moet stoppen.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Grading met variabele afstand

Berichtdoor Storm » ma 24 apr 2023, 15:39

Ik zou niet durven zeggen of dat mogelijk is. Mijn Civil3D skills zijn niet van topniveau, maar een grading binnen Civil3D werken naar mijn idee enkel op basis van een lijn (featureline) en een surface (DTM) waar naartoe gewerkt moet worden.

Een Grading maken in Civil3D is volgens mij ook enkel maar een simpele tool voor taludjes. Als je zelf meer controle wilt zou je mogelijk moeten kijken naar een 'Corridor'. Welke je in combinatie met een 'Assembly' (soort principe-dwarsprofiel) geheel naar je hand kunt zetten.

Simpelweg kun je middels een Corridor over een bepaalde lijn (De Z-waarde maakt niet zoveel uit) een Assembly projecteren, welke dan vervolgens weer o.a. een talud kan genereren.

In de Assembly kun je dan aangeven dat dit talud een bepaald afschot moeten hebben, over welke breedte of tot/naar welke diepte of zelfs naar een andere lijn (target).


Maar het is voor mij nog niet helemaal duidelijk wat het doel nu is, mogelijk ben je op deze wijze veel te omslachtig bezig :).


Mogelijk dat 1 van de volgende zaken nog wat informatie biedt?

https://www.symetri.co.uk/insights/blog ... -civil-3d/
https://forums.autodesk.com/t5/civil-3d ... -p/2533122

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection