Onderhoek

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Onderhoek

Berichtdoor JieBie » di 19 sep 2023, 09:09

Goedemorgen,

Wij gebruiken al verschillende jaren een onderhoek in de lay-outs die middels een viewpoort uit het model komt. (zie bijlage)
Dat betekend 1 keer alles goed zetten in het model en dat staat dan meteen in alle lay-outs.
In de lay-outs gaan daarnaast de volgende dingen automatisch:
- Bladnummer
- Onderdeel
- Schaal uit een viewpoort

Is er manier om de onderhoek in te regelen en dat die niet in het model hoeft te staan.
Dus wel 1 keer project e.d. intypen zodat het in alle lay-outs wordt overgenomen.

Ik heb al verschillende filmpjes bekeken, maar zie niet wat ik voor ogen heb.

Ik ben benieuwd of hier wat voor is....
Bijlagen
Onderhoek.dwg
(184.84 KiB) 87 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Onderhoek

Berichtdoor Storm » di 19 sep 2023, 16:34

Je kunt de onderhoek voorzien van 'Attribute text'-en, deze kun je middels FIELDS voorzien van de juiste informatie.

Iets wat als ik de DWG open ook al zie dat er gebeurd. Ik zie echter niet in waarom dit in de modelspace moet staan anders dan dat je nu maar 1x de algemene informatie in hoeft op te slaan.

Dit -kan- anders. Bijvoorbeeld middels het GATTE commando. Vraag mij echter niet hoe die precies werkt, maar daar kun je naar googlen :P. Die zou echter volgens verhalen uitermate geschikt moeten zijn om een block (zoals een stempel) op meerdere layouts in 1x allemaal bij te werken.

Je kan ook middels het commando DWGPROPS gegevens aan je DWG bestand toevoegen, zoals zaken die je in algemeenheid in de stempel wilt weergeven.
Onder het tablad 'Custom' kun je 'name' en 'value' toevoegen zoals bijvoorbeeld de opdrachtgever en deze middels een FIELD aan een ATTRIBUTE TEXT weer uitlezen om in een stempel te zetten. De 'Field Category' is dan 'Document', en daaronder vind je dan je custom waardes vanuit DWGPROPS.

Vele wegen naar Rome in ieder geval.

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Onderhoek

Berichtdoor JieBie » wo 20 sep 2023, 07:16

Goedemorgen Storm,

Daar ga ik mee aan de slag.
Het zijn in ieder geval commando's waar ik niet van wist.

Anderzijds moet het niet te lastig worden, er moeten ook andere tekenaars mee werken.

Bedankt.

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Onderhoek

Berichtdoor JieBie » wo 20 sep 2023, 08:05

Het wordt het commando DWGPROPS, die is voor ons het meest gebruiksvriendelijk.
Nogmaals bedankt.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Onderhoek

Berichtdoor Storm » wo 20 sep 2023, 16:22

DWGPROPS is dan denk ik wel het makkelijks om DWG-tekening breed gegevens te wijzigingen zolang daar via een FIELD naar wordt verwezen.

Eventueel is één en ander te standaardizeren in een template (.DWT) zodat je niet per bestand alles opnieuw hoeft aan te maken. Zodat bij het openen van een nieuwe tekening (QNEW) je niet de DWGPROPS van alle basisinformatie moet voorzien zoals 'Opdrachtgever, projectnummer, datum, etc.'.

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Onderhoek

Berichtdoor JieBie » do 21 sep 2023, 16:12

Zeker, we passen hiervoor de bestaande template aan.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten

Autodesk AEC Collection