Stretch in DB

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Stretch in DB

Berichtdoor JieBie » vr 27 okt 2023, 10:46

Goedemorgen,

Voor wat aanzichten van kozijnen ben ik enkele DB aan het maken.
Daarin zitten ondermeer stretchfuncties die een punt van de draairchting voor de helft meenemen.
Nu wil ik dat bij een volgende stretchfunctie de eerste stretchfunctie mee gaat doen.
Dat lukt me niet en ik betwijfel of het wel mogelijk is.

In bijgaand voorbeeld heb ik het uitgelegd, dat is duidelijker dan alleen tekst.

Wie kan hier meer over zeggen?
Bijlagen
DB1.dwg
(2.65 MiB) 68 keer gedownload

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Stretch in DB

Berichtdoor JieBie » ma 30 okt 2023, 14:05

Ik kreeg het idee dat de download vast liep, nu even ingepakt.
Bijlagen
DB1.zip
Nu in zip
(1.29 MiB) 39 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Stretch in DB

Berichtdoor Storm » di 07 nov 2023, 12:06

Wellicht is het intussen al gelukt, maar ik zie dat voor punt 2 ook een actie is meegenomen voor die rode stippellijn. Voor punt 3 zijn maar 2 acties waarbij er bij punt 2 4 acties zijn.

Het lijkt mij een kwestie van een 'stretch' 'action' toe te voegen aan de 'stretch' parameter van punt 3 en daarbij die rode stippellijn ook voor een 0.5 'distance multiplier' te stretchen. (En ja, dat is precies wat er moet gebeuren, want bij mij werkt dat :P)

Ter info:
Je hebt een tab parameters (de basis actie) en een tab 'action' waarbij je dus meerdere handelingen aan 1 parameter kunt hangen.

Mocht het tevens niet relevant zijn kun je het aantal 'grips' naar 1 terugzetten. Mocht het frame alleen naar links of rechts uitgerekt moeten worden heb je niks aan de 2e grip die mogelijk de boel door de war gooit. Maar gezien er nog wel meer dingen niet lekker lopen in het block ga ik er van uit dat er nog wel wat aan gesleuteld gaat worden :).

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Stretch in DB

Berichtdoor JieBie » wo 08 nov 2023, 08:23

Het klopt dat er aan het DB nog gesleuteld gaat worden.

Maar om even te focussen op punt 1 en 3....
Wat het DB weergeeft is een aanzicht van een kozijn met 2 draai-kiep ramen.

De stretch van punt 1 is de breedte van het rechter raam
De punt van de stippellijn bij punt 2 moet op de helft van de breedte van het raam staan.
Dat is dus de helft van de stretch van punt 1. Dat gaat goed.

De stretch van punt 3 is de breedte van het hele kozijn.
Ga je daarbij een halve stretch toevoegen op punt 2, dan schuift de punt de helft van de hele kozijnbreedte op en niet de helft van de raambreedte. :o

De vraag is dus of je bij de stretch van punt 3 de halve stretch van punt 1 kan meenemen of activeren.
Ik heb ook geacht om een formule bij "Distance multiplier" te maken, maar dan moet je ook weer verwijzen naar de stretch van punt 1 :?

Ik kan natuurlijk ook een aparte stretch op punt 2 zetten, maar dat is te makkelijk.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Stretch in DB

Berichtdoor Storm » wo 08 nov 2023, 11:28

De stretch van punt 1 én 3 doen precies hetzelfde, anders dan het kiep/kantel lijntje meetrekken.

Voor zover ik je her-uitleg lees is nog steeds wat ik eerder schreef de oplossing.

Ik heb een filmpje bijgevoegd waar ik die action toevoeg. Volgens mij is dit wat je vraagt.
Maar zo niet, dan hoor ik het graag nóg een keer :).

Ik ben verder niet zo van de 'constraints', maar wellicht zit er daar ook nog wel iets tussen dat zorgt dat die 'punt' altijd in het midden van het bovenste lijntje van het raam blijft. Dan hoef je daar ook geen rekening mee te houden met actions.
Bijlagen
Video.zip
(7.22 MiB) 40 keer gedownload

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Stretch in DB

Berichtdoor JieBie » do 09 nov 2023, 15:46

Beste,

Ik ben door mezelf op het verkeerde been gezet :oops:

Mijn veronderstelling was dat de helft van de complete stretch meegenomen zou worden.
Maar hij neemt de helft mee van het deel wat er groter of kleiner wordt getrokken.

Sorry voor de verwarring.
Het is nu wel gelukt

Bedankt!

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

Autodesk AEC Collection