Commando LAYMCH autocad 2020

Bent u bouwkundig? Dan is het forum Bouw en Architectuur voor u! Autodesk AEC Collection en de Bouw Connect Bibliotheek komen hier uitgebreid aan bod.

Moderators: Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Martijn1
Berichten: 3

Commando LAYMCH autocad 2020

Berichtdoor Martijn1 » do 12 dec 2019, 11:26

Bij het commando LAYMCH (layer match van het express menu) kon je voorheen (in autocad 2012) de laag waar je een object naar toe wilde verplaatsen intypen in de commandobalk. Nu (in autocad 2020) komt er een change layer dialog box op het scherm waar je de laag in kunt aangeven. Is er een manier om dit weer terug te krijgen, zodat je de laag kunt ingeven in de commandobalk?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Commando LAYMCH autocad 2020

Berichtdoor Storm » do 12 dec 2019, 12:13

Is dat niet gewoon een vergelijkbare functie als 'Match Properties' ? Het MA commando?

Ik krijg overigens geen dialogbox bij het uitvoeren van het LAYMCH commando in Autocad 2020. Heb je geen LT versie? Daar zitten volgens mij geen expresstools in.

Edit: Match properties haalt alle objecteigenschappen over, LAHMCH blijkbaar alleen de laagnaam. Weer wat geleerd, maar nog nooit nodig gehad. Match Properties vind ik persoonlijk wat makkelijker (en is een sneller commando :P).

Martijn1
Berichten: 3

Re: Commando LAYMCH autocad 2020

Berichtdoor Martijn1 » do 12 dec 2019, 12:53

Nee ik heb geen LT versie. De expresstools zijn wel aanwezig.
Wat ik eerst kon was via dit commando in het screenmenu de laag aangeven waar deze naartoe verplaatst moest worden.
Na het commando 'LAYMCH' moet je het object selecteren dat verandert moet worden, hierna kwam er bij autocad 2012 'Type it' staan. Hiermee kon ik via het screenmenu de laag aangeven waarin ik het object verandert wil hebben.
Nu komt er 'Name' te staan, en hiermee komt de dialogbox op het scherm.

Bij match properties kan ik alleen de eigenschappen van een ander object overnemen. Wat dus niet hetzelfde is als ik nu wil doen.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Commando LAYMCH autocad 2020

Berichtdoor Storm » do 12 dec 2019, 13:49

Ik zie geen mogelijkheid om dit handmatig in te kunnen typen, in ieder geval niet met dat commando in de huidige versie. In de 2019 versie werkt het ook met selecteren van tekening of uit de lijst.

Als het object nog niet bestaat in de tekening is het ook lastig selecteren, maar daar is dan weer de lijst voor om doorheen te bladeren naar de juiste laagnaam.

Ik neem aan dat de laagnaam wel moet bestaan alvorens je het tekstueel zou aangeven (dus niet dat die gelijktijdig ook die laag aanmaakt als deze nog niet bestond).

Ik zou er persoonlijk niet vrolijk van worden als ik bij dit commando elke keer 'N-WE-VH-OPSLUITBAND_100x200-G200' of zoiets voor zou moeten intypen, dan is een bestaand object selecteren (zoals LAYMCH tegenwoordig doet, of MA(tch properties)) of deze uit een lijst selecteren in mijn optiek toch wat makkelijker.

Ik denk dat het commando na 8 jaar ook wel eens toe was aan een aanpassing :).

Mits het toch nog kan met dat bewuste commando zou je ook een lisproutine kunnen maken om het effect te evenaren.

edit: Ik heb een lisp gemaakt die volgens mij wel een beetje doet wat je wilt :). Commando is 'LAYCHG'.
Je kunt bij de vraag 'naar welke laag moet het gekozen object' zelf de laagnaam opgeven (intypen). Als deze niet bestaat wordt die laag aangemaakt in de kleur geel. Als die wel bestaat wordt het gekozen object (of objecten) naar die laag gezet.
(Defun C:LAYCHG (/ OBJECT LAAGNAAM)
(princ "Selecteer objecten die je van laag wilt veranderen")
(setq OBJECT (ssget))
(setq LAAGNAAM (getstring "\nNaar welke laag moet het gekozen object?: "))
(if (tblsearch "LAYER" LAAGNAAM) ; Bestaand deze laag?
(Command "-Layer" "set" LAAGNAAM "") ; Zo ja dan maken we die laag current
(Command "-Layer" "make" LAAGNAAM "color" "yellow" "" "" "") ; Als de laag niet bestaat maken we die aan, maakt huidig en kleur geel
)
(command "laycur" OBJECT "") ; En zetten we het eerder gekozen object in die laag
(princ)
)
Bijlagen
laychg.zip
(440 Bytes) 67 keer gedownload

Martijn1
Berichten: 3

Re: Commando LAYMCH autocad 2020

Berichtdoor Martijn1 » do 12 dec 2019, 16:13

Ik kom er zojuist achter dat het commando met een streepje ervoor (dus '-LAYMCH') wel doet wat ik wil. Dat zo'n kleine toevoeging van een streepje zoveel uitmaakt :x

Toch bedankt voor de snelle reacties.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Commando LAYMCH autocad 2020

Berichtdoor Storm » do 12 dec 2019, 16:22

ah, ik had weer niet verder gekeken dan mijn neus lang is :P. Blijkbaar als je dán 'name' kiest kun je het inderdaad intypen.

Hele lisp voor niks gebakken :P. Over het algemeen is een - toevoeging bij een commando de functie op alles in de commandbar te doen, al werkt het niet bij alle commando's.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Autodesk AEC Collection