Surface distance between points

Het infrastructuur en civiele techniek forum is voor de gebruikers van AutoCAD Civil 3D, Map 3D, Infrastucture Modeler en de Autodesk AEC collection.

Moderators: Bram, DavidN, Anton, Roy_M

RLG
Berichten: 14

Surface distance between points

Berichtdoor RLG » ma 16 dec 2019, 12:31

Beste lezer,

Op het moment ben ik bezig met het maken van een aantal terreinmodellen in CIVIL 3D 2019. De terreinmodellen worden op basis van een pointcloud gemaakt.

bij het maken van de surface wordt bij Point cloud selection gevraagd om de distance between points.

nou is mijn vraag: wordt er bij distance between points alleen gekeken naar de 'horizontale' afstand tussen de punten, of worden de punten ook binnen de aangegeven marge in Z-waarde vergeleken (zoals bij simplify surface).

ter verduidelijking is er een printscreen meegezonden in de bijlage.
distance between points.jpg
Indien er nog vragen zijn, dan vernemen wij dat graag.

met vriendelijke groet,

Robbert-Jan Legtenberg

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Surface distance between points

Berichtdoor Anton » ma 16 dec 2019, 14:40

Goede vraag, maar helaas niet bekend. Bij Autodesk kan ik zo ook niet vinden of dit 2D of 3D is.

Ik neem aan dat het logisch is om de 3D afstand toe te passen, maar dat blijft een aanname. Je zou het kunnen testen met een stukje Surface en kijken of de 3D lengte van elk gevormde driehoek overeenkomt met de opgegeven afstand.

Het is in ieder geval belangrijk om hier niet een te kleine waarde op te geven. Civil 3D heeft beperkingen in het aantal punten dat verwerkt kan worden.

RLG
Berichten: 14

Re: Surface distance between points

Berichtdoor RLG » ma 16 dec 2019, 14:54

Beste Anton,

bedankt voor je reactie! dat klopt, alleen wordt de nauwkeurigheid van het model wel minder groot. Vandaar dat ik met deze vraag kwam!

met vriendelijke groet,

Robbert-Jan Legtenberg

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Surface distance between points

Berichtdoor Anton » ma 16 dec 2019, 15:17

Ik heb het even getest maar kan niet tot een antwoord komen.

Als ik opgeef dat de tussenafstand 0.10m is dan zie ik bij de eigenschappen van mijn Surface een minimum triangle length van 0.02m. Er is niet echt een verklaring voor dit verschil.

Non-ground point filtering heeft overigens ook nog effect op de nauwkeurigheid van de Surface. Het is dus niet alleen de tussenafstand.

RLG
Berichten: 14

Re: Surface distance between points

Berichtdoor RLG » ma 16 dec 2019, 15:36

vriendelijk bedankt voor het testen!

wij zijn er zelf ook nog mee bezig, mocht je nog wat horen of ergens achter komen dan horen wij dat graag.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection