Viewports

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Borr
Berichten: 7

Viewports

Berichtdoor Borr » di 17 dec 2019, 09:31

Hallo Forummers,

Ik heb enige tijd niet met de meest recente versie van AutoCad gewerkt, maar momenteel weer wel.
Ik loop hierbij tegen iets aan waar ik niet eerder tegen aan ben gelopen in AutoCad.

Voor de opmaak van tekeningen maak ik, zoals zo velen, gebruik van viewports.
Ik was gewend een tekening op te stellen en daarbij evt. met diverse viewports te werken in de paperspace. Hierbij was het mogelijk in elk afzonderlijk viewport te klikken en deze goed te zetten met pan of zoom.

Wanneer ik nu een tekening op stel met diverse viewports en ik klik in een viewport zoomt deze automatisch uit. Dit kan ik evt oplossen door de viewport te locken met display locked. Wanneer ik de diverse viewports goed wil zetten is het nodig een viewport te kopieren. Aangezien het viewport gelocked is dien ik, om een ander deel van de tekening te laten tonen in het viewport, de grote van het viewport aan te passen.
Is het uitzoomen in de viewport een instelling van een variabele of kan dit een instelling zijn in de template waar we hier mee werken?

De laatste keer dat ik met AutoCad werkte was het gewoon mogelijk in een viewport te klikken zonder dat deze compleet uitzoomde.

Kan iemand me hier mee helpen?

Alvast bedankt.

Groeten,

Borr

Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 32

Re: Viewports

Berichtdoor Coen » di 17 dec 2019, 09:53

Dag Borr,

Dit kun je oplossen door in de Viewport te klikken en 'UCSFOLLOW' op 0 te zetten.
Deze instelling kun je per Viewport doen. Vervolgens kun je in Paperspace de Viewport selecteren en onder het rechtermuisknop menu 'Display Locked' op 'No' zetten.

Succes!

Met vriendelijke groet,
Coen Sijm

Borr
Berichten: 7

Re: Viewports

Berichtdoor Borr » di 17 dec 2019, 10:38

Beste Coen,

Dank je voor je reactie.

UCSfollow had ik inderdaad ook gevonden. Deze variabele stond op 0, maar dit is helaas wel in paperspace.
In de viewports staat deze waarde idd op 1. Dit dien ik dus voor alle viewports juist in te stellen.
Is idd ook zo ingesteld in de template. Misschien moeten we dit maar eens aanpassen.
Ik zelf vind het prettiger werken met UCSFollow op 0.

Nogmaals dank.

Groeten,

Borr

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Viewports

Berichtdoor Storm » di 17 dec 2019, 11:09

Als je veel met viewports werkt waar je in- en uitzoomt lijkt het mij handig een lisp te gebruiken om de viewports te locken en vrij te geven. Ikzelf gebruik het veel omdat ik geen zin heb elke keer naar de properties te gaan of middels het rechtermuisknop menu de functies te benaderen.
(Defun C:lock ()
(command "-vports" "_lock" "_on" "_all" "")
(princ)
)

(Defun C:ulock ()
(command "-vports" "_lock" "_off" "_all" "")
(princ)
)
Dit werkt alleen voor de viewports van de huidige paperspace.

@Admin, die code tags verprutsen de opbouw.

Gebruikersavatar
Bram
Beheerder
Berichten: 82

Re: Viewports

Berichtdoor Bram » di 17 dec 2019, 11:16

Storm schreef: di 17 dec 2019, 11:09 @Admin, die code tags verprutsen de opbouw.
Hoi Storm,

Je kunt de code ook als een bijlage toevoegen.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Viewports

Berichtdoor Storm » di 17 dec 2019, 11:24

Bram schreef: di 17 dec 2019, 11:16
Storm schreef: di 17 dec 2019, 11:09 @Admin, die code tags verprutsen de opbouw.
Hoi Storm,

Je kunt de code ook als een bijlage toevoegen.
Weet je wel niet hoeveel moeite dat wel niet is :twisted: ;). Ik zet het wel in een quote neer zoals nu, maar daarmee vervalt ook de 'indentation' van de code (zoals hier). Maar goed, het komt niet zo veel voor, maar voor nu lijkt de code tag stuk.

Borr
Berichten: 7

Re: Viewports

Berichtdoor Borr » di 17 dec 2019, 22:42

Beste Coen en Storm,

Dank je voor je reactie.

Ik ga zeker gebruik maken van de lisp.

Groeten,

Rob

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten

Autodesk AEC Collection