MAP features omzetten elevation

Het infrastructuur en civiele techniek forum is voor de gebruikers van AutoCAD Civil 3D, Map 3D, Infrastucture Modeler en de Autodesk AEC collection.

Moderators: Bram, DavidN, Anton, Roy_M

RLG
Berichten: 14

MAP features omzetten elevation

Berichtdoor RLG » ma 09 mar 2020, 10:07

Beste lezer,

Op het moment lopen wij ertegen aan dat wij een .shp file ontvangen hebben, waarbij de elevation in centimeters geëxporteerd zijn, terwijl de units in meters zijn.

als voorbeeld:
een hoogtelijn wordt in de .DWG weergegeven met een elevation van -600,00 meter, maar moet -6,00 meter worden.

Nou is onze vraag: is er een mogelijkheid om de elevation (Z waarde) in de mapfeatures integraal aan te passen. De mapfeatures mogen hierbij ook geëxporteerd worden naar polylines of featurelines, mocht dit leiden tot de oplossing.

alvast bedankt voor het meedenken.

met vriendelijke groet,

Robbert-Jan

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: MAP features omzetten elevation

Berichtdoor Storm » ma 09 mar 2020, 10:55

Ik ben niet bekend met MAP, maar kun je de objecten niet allemaal in 1x selecteren en 'naar boven' verplaatsen?

Als het polylijnen zijn lijkt het mij simpel te doen door een zijaanzicht van de tekening te openen (bijv. commando: _-view -> _front) en alles wat te laag staat naar de juiste hoogte te verplaatsen. Alle lijnen die dus 594 meter te laag zitten, vervolgens 594m naar boven te verplaatsen.

Het zal vast ook wel tijdens het importeerproces te doen zijn, maar daar ben ik dan niet bekend mee :).

RLG
Berichten: 14

Re: MAP features omzetten elevation

Berichtdoor RLG » ma 09 mar 2020, 11:29

Beste Storm,

Bedankt voor je reactie.

Hier hebben wij ook aangedacht, maar toen kwamen wij tot de conclusie dat dit niet mogelijk is.
De reden hiervoor is dat de ene hoogtelijn bijvoorbeeld van -600 naar -6 moet, terwijl de andere hoogtelijn van -900 naar -9 moet gaan.

Dit zou betekenen dat je de lijn van -600, 594 meter omhoog moet verplaatsen.
Alleen komt de hoogtelijn die op -900 dan op een hoogte van -306 meter i.p.v. -9.

bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: MAP features omzetten elevation

Berichtdoor Storm » ma 09 mar 2020, 13:14

Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat die voorbeeld hoogteverschillen in werkelijkheid een stukje kleiner zijn, 300m is namelijk nog wel uit elkaar te houden :).

Zijn de hoogteverschillen echter aanwezig in 1 bestand? Mogelijk kun je de shapefiles los inladen en per stuk op de juiste hoogte zetten.

Ik denk even hardop hoor, ik heb geen flauw idee of dat met de bronbestanden mogelijk is.

RLG
Berichten: 14

Re: MAP features omzetten elevation

Berichtdoor RLG » ma 09 mar 2020, 13:28

Met sparren kom je het verste, dus het wordt zeker gewaardeerd!

de hoogtelijnen zitten allemaal in één bestand en de hoogtes variëren van -425 t/m -1100, dus het verschil is aanzienlijk :)

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: MAP features omzetten elevation

Berichtdoor Storm » di 10 mar 2020, 09:33

En in dat ene bestand zitten objecten die een verschillende hoogtes-correctie nodig hebben?

Zijn die op enig niveau nog wel te onderscheiden? Dus bijvoorbeeld op laagnaam, kleur, lijntype. M.a.w., kun je de objecten die een zelfde hoogtecorrectie nodig hebben er 'makkelijk' tussenuit filteren/selecteren?

Als alles bijvoorbeeld op laag 0 staat lijkt mij het filteren al een stuk lastiger. Ik neem aan dat er in het bronbestand wel een soort onderscheid bestaat, anders lijkt het mij een onmogelijke klus (tenzij handwerk)...

DavidN
Berichten: 34

Re: MAP features omzetten elevation

Berichtdoor DavidN » di 10 mar 2020, 10:11

Misschien kun je het oplossen door het commando DWGUNITS te gebruiken.
Je kan bijvoorbeeld de shp importeren in een lege DWG die in cm (optie 4 in DWGUNITS) staat.

Voer daarna DWGUNITS uit in de doeltekening, als het goed is staat hier de optie op 6 (Meters).
Zorg dat de optie "Scale objects from other drawings upon insert?" op "Yes" staat.
Als het goed is, worden dan de objecten die je toevoegt, goed verschaald.

RLG
Berichten: 14

Re: MAP features omzetten elevation

Berichtdoor RLG » di 10 mar 2020, 10:55

Beste David,

bedankt voor uw reactie!
Wij hebben het geprobeerd alleen wanneer ik de SHP importeer via mapimport, lopen wij tegen de volgende punten aan:

- De Z-waarde wordt uit de featurelines gehaald.
- De verschaling is niet alleen op de Z-waarde maar ook op de X en Y waardes.

mocht dit niet uw ervaring zijn, dan horen wij dat graag.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: MAP features omzetten elevation

Berichtdoor Storm » di 10 mar 2020, 11:18

Kun/mag je de shapefile uploaden? En zo nodig een referentiepunt wat wel juist zou moeten zijn?

Indien alleen de Z-as verschaalt zou moeten worden zou je er een block van kunnen maken, deze kun je verschalen om enkel 1 van de assen (X, Y of Z). Maar zo simpel zal het wel niet zijn.

RLG
Berichten: 14

Re: MAP features omzetten elevation

Berichtdoor RLG » di 17 mar 2020, 14:10

Beste Storm,

Excuses voor de late reactie, maar het is inderdaad niet mogelijk om het bestand te delen. Gelukkig hebben wij via via een oplossing gevonden voor het probleem.

Dit is als volgt:

1. in map kun je een calculation maken, die je koppelt aan je tabel.
door middel van deze calculatie kun je de rekenslag maken van centimeters naar
meters.
2. vervolgens kun je de ingeladen DXF exporten naar SDF. Binnen de SDF wordt de
berekening vast gehouden.
3. Import de SDF middels AutoCAD geometrie en vervolgens kun je er een Surface van
maken.

links of rechtsom komen we er wel, bedankt allemaal :)

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection