text wijzigen via commandoregel

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

text wijzigen via commandoregel

Berichtdoor WimB » wo 15 jul 2020, 14:18

Is het mogelijk om de Tekt en de Annotative en Height via een commando of via de commandobalk te wijzigen?
Wil graag een icoon aanmaken waarmee ik dit kan veranderen van de standaard ingestelde Tekthoogte en style naar het ingeven van de benodigde hoogte.
In onze standaard DWT staat nl ingesteld dat hij altijd bv 50 moet zijn en Arial
Moet anders altijd via het menu de instellingen wijzigen van Annotative en Height in het scherm.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: text wijzigen via commandoregel

Berichtdoor Storm » wo 15 jul 2020, 14:52

Middels het CHANGE commando kun je de annotative instelling veranderen (yes/no).
Bij een Mtext kun je met -MTEDIT de teksthoogte aanpassen.
Het aanpassen van de tekst zelf is gewoon dubbelklikken :).

Maar alle dingen die je wilt veranderen doe je niet 1-2-3 in 1 commando.

Ik denk dat je meer op zoek moet naar een lisp routine die de bewuste acties doet. Enige wat ik zo gauw niet zou weten is op welke annotative scale je de tekst kunt zetten. Indien het mogelijk is weet ik het commando niet. De rest is allemaal prima middels een lisp te regelen.

WimB
Berichten: 105

Re: text wijzigen via commandoregel

Berichtdoor WimB » wo 15 jul 2020, 14:54

kan een LISP ook in LT?
Hoe kan ik een LISP maken, ben daar helemaal niet in thuis

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: text wijzigen via commandoregel

Berichtdoor Storm » wo 15 jul 2020, 15:54

Lisps werken niet in LT, macro's/Diesel wel volgens mij.

Een lisproutine gaat van heel simpel naar heel erg lastig. Maar als je het niet kan gebruiken heeft uitleg niet veel nut :).

Maar met een macro is het misschien nog een beetje te automatiseren. Onder de volledige autocad versie onder het 'Manage' tablad te vinden in de ribbon. Of even googlen naar de 'Action recorder'.

https://knowledge.autodesk.com/support/ ... ecorder%22

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten

Autodesk AEC Collection