Aantal optellen in table dataextract

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WesleyH
Berichten: 1

Aantal optellen in table dataextract

Berichtdoor WesleyH » wo 14 okt 2020, 17:29

Ik ben bezig met het maken van een block voor een wapeningsstaaf. In dit block wil ik de volgende attributes gebruiken:
  • "Merk"
  • "Aantal"
  • "Diameter"
  • "Lengte"
Bij een bepaalde "Lengte" en "Diameter" hoort een bepaald "Merk". Alleen "Aantal" kan variabel zijn.

Als ik nu via "DATAEXTRACTION" een tabel van deze blocks wil maken, dan wordt er voor elk keer dat het block voorkomt een aparte regel aangemaakt, ook al is het "Merk" (en dus ook "Lengte" en "Diameter") hetzelfde.
Is er een mogelijkheid om alle regels waar "Merk" gelijk is samen te voegen en de data die in "Aantal" staat op te te tellen?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Aantal optellen in table dataextract

Berichtdoor Storm » do 15 okt 2020, 14:19

Met 'dataextraction' (eattext) kun je een tabel binnen autocad maken, maar je kunt het ook exporteren naar een excelbestand in die laatste stap.

Binnen excel is het een fluitje van een cent om te filteren op hoeveel er ergens van zijn met de zelfde data.

Wil je echter weten hoeveel er van een bepaald iets moet je het 'filter' aanpassen bij stap 4 (page 4 of 8). Elk element dat je aanvinkt dat niet gelijk is aan de andere blockjes wordt gezien als 1 element.

Als ik in een riooltekening met 10 putten wil weten hoeveel putten van #800 en #1250 er zijn, dan moet ik niet ook het putnummer willen weten. Het putnummer is uniek, dus de tabel zal van elke put 1 aantal weergeven. Als ik alleen aangeef dat ik de afmetingwaarde wil weten krijg ik 4 van #800 en 6 van #1250.

De tabel in autocad is niet zo bewerkelijk als in excel. Je kunt echter een exceldocument wel weer als tabel invoeren binnen autocad. Dan heb je hetzelfde resultaat, maar is deze een stuk makkelijker aan te passen. Vink je ook de lengte aan, die mogelijk bij elk element anders is, krijg je elk element dat verschilt apart te zien.

Als je in jouw voorbeeld dus enkel het 'merk' bij stap 4 aanvinkt, krijg je vanzelf een tabel met de naam van het element, hoeveel het er zijn, en welk merk die heeft. Overige informatie is dan niet relevant, want die is bekend.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Autodesk AEC Collection