vastgelopen tekening maakt geen recovery tekening aan.

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

drebosch
Berichten: 52

vastgelopen tekening maakt geen recovery tekening aan.

Berichtdoor drebosch » zo 25 okt 2020, 20:30

Ik gebruik AutoCAD 2020 LT
Ik heb in korte tijd al twee keer meegemaakt dat de tekening of de laptop vastliep en door middel van Taakbeheer de tekening af moest sluiten. Na opnieuw opstarten en openen van de tekening was al het werk van de afgelopen uren weg!
Bij het opnieuw openen van de tekening kwam wel een melding dat de tekening niet goed afgesloten was (in mijn geval laptop uitzetten) en met Recovery de tekening weer gered kon worden. Er was echter geen recoverytekening aangemaakt en de tekening waar ik aan bezig was werd geopend in de versie van toen hij die dag voor het eerst werd geopend.
Regelmatig (elk half uur, of zo) tussentijds handmatig opslaan is geen vaste gewoonte maar ik meen me te herinneren dat AutoCAD uit zichzelf wel een backup genereerd van de tekening waaraan gewerkt wordt, maar kennelijk is dat niet.
Wat is hier aan de hand?

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 44

Re: vastgelopen tekening maakt geen recovery tekening aan.

Berichtdoor Frank » di 27 okt 2020, 10:44

AutoCAD kan op verschillende manieren tijdelijke en herstelbestanden aanmaken.

De twee belangrijkste hiervan zijn:

- Aanmaken van een BAK bestand
- Aanmaken van een autosave bestand

Een BAK bestand wordt aangemaakt wanneer je als gebruiker een AutoCAD-bestand (dwg) opslaat. Dit BAK bestand krijgt dezelfde naam als je dwg en wordt op dezelfde locatie geplaatst als waar de tekening staat. De instelling hiervoor kan je vinden in de AutoCAD Options op het tabblad "Open and Save", "Create backup copy with each save".

Een autosave bestand (extensie .sv$) kan door AutoCAD automatisch worden aangemaakt na een ingesteld aantal minuten. Standaard staat dit ingesteld op 10 minuten.
Evenals de tijd kan ook de locatie van deze bestanden worden ingesteld via de OPTIONS van AutoCAD. De locatie staat ingesteld op het tabblad "Files".

Een Autosave bestand wordt standaard verwijderd wanneer AutoCAD op de juiste manier wordt afgesloten. Wanneer AutoCAD crashed zal dit bestand beschikbaar. De standaard locatie voor deze bestanden is de Windows TEMP locatie die eventueel kan worden geopend door %TEMP% in de Windows verkenner in te typen.
Een .sv$ bestand kan eenvoudig worden hernoemd naar .dwg zodat deze met AutoCAD te openen is.

drebosch
Berichten: 52

Re: vastgelopen tekening maakt geen recovery tekening aan.

Berichtdoor drebosch » di 27 okt 2020, 14:07

Bedankt voor de reactie.
In het verleden werd er bij vastlopers of craches door AutoCAD een bestand met dezelfde naam maar met toevoeging van het woord 'recover' aangemaakt. Dit bestand kan dan na het opnieuw opstarten gebruikt worden voor het openen van de tekening. Vandaar dat ik het vreemd vond dat dit recoverbestand niet aangemaakt werd.
Ik zal jouw aanwijzingen nog eens goed bestuderen.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

Autodesk AEC Collection