Spiegelen in Dynamisch block

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

Spiegelen in Dynamisch block

Berichtdoor WimB » wo 11 nov 2020, 13:07

Als ik een dynamisch block heb van een e-goot waarin een BLITZ (bliksemschicht) staat
en die wil ik flippen (spiegelen) dan blijft deze schicht in spiegelbeeld staan.
Is hier een oplossing voor dat deze meteen in goed aanzicht komt te staan ipv spiegelbeeld?

Gebruikersavatar
Emre
Berichten: 48

Re: Spiegelen in Dynamisch block

Berichtdoor Emre » wo 11 nov 2020, 15:27

Hoi Wim,

Mijn verwachting is dat je Dynamische Block een flip actie in zich heeft zitten, waarbij de BLITZ wordt meegenomen. Je kan de BLITZ uit de actie halen met de BLOCK EDITOR. Mocht je willen dan kan ik ook kijken naar je Dynamische Block, deze kun je toevoegen als bijlage in je reactie op onze forum.

WimB
Berichten: 105

Re: Spiegelen in Dynamisch block

Berichtdoor WimB » do 12 nov 2020, 08:03

Hierbij mijn block
E-GOOT-DYN.dwg
(37.93 KiB) 101 keer gedownload

WimB
Berichten: 105

Re: Spiegelen in Dynamisch block

Berichtdoor WimB » ma 23 nov 2020, 09:04

Als ik een dynamisch block heb van een e-goot waarin een BLITZ (bliksemschicht) staat of een blockje dat in iederg eval niet centrisch is getekend
en die wil ik flippen (spiegelen) dan blijft deze schicht in spiegelbeeld staan.
Is hier een oplossing voor dat deze meteen in goed aanzicht komt te staan ipv spiegelbeeld?
Ook heb ik het probleem dat als ik een dynamische deur teken die ik kan verbreden, spiegelen en zo, en deze werkt in de getekende stand perfect, maar dat hij maar op 2 aanzichten mee werkt met het verbreden van de deur
In 2 aanzichten gaat de deur in de goede angle mee en in de andere 2 niet.
KOZIJN.dwg
(44.89 KiB) 54 keer gedownload

Roy_M
Berichten: 126

Re: Spiegelen in Dynamisch block

Berichtdoor Roy_M » ma 23 nov 2020, 09:30

Beste Wim,

Voor het BLITZ teken denk ik dat het het meest eenvoudigst is om gewoon een extra Flip parameter te plaatsen waarmee je de BLITZ kunt spiegelen.

Voor je 2e vraag begrijp ik niet goed wat er precies mis gaat. Als ik het Block test dan kan ik alles aanpassen en gaat er niks mis.

WimB
Berichten: 105

Re: Spiegelen in Dynamisch block

Berichtdoor WimB » ma 23 nov 2020, 09:38

sorry was verkeerde block
Hier nogmaals de goede
DEUR2.dwg
(41.33 KiB) 104 keer gedownload

Roy_M
Berichten: 126

Re: Spiegelen in Dynamisch block

Berichtdoor Roy_M » ma 23 nov 2020, 10:24

Het gaat mis omdat je een Stretch actie gebruikt voor de deur die onder een hoek staat. Je kunt beter een Scale actie gebruiken. Het nadeel is dat dan de dikte van de deur ook verschaald wordt. Dat kun je oplossen door de rechthoek te tekenen met losse lijnen i.p.v. een polylijn. Je kunt dan de bovenste lange lijn van de deur meenemen met de Scale actie en de rest van de lijnen van de deur daaraan koppelen m.b.v. Constraints.
Of je kiest er voor om de deur met een enkele lijn te tekenen, dat maakt het simpeler. Je hebt dan geen Constraints nodig.

Daarnaast nog een tip om de verticale Flip State m.b.v. een Move actie mee te verplaatsen met de dagmaat breedte. Je moet die Move actie dan een "Distance Multiplier" van 0.5 geven. Op die manier blijft de Flip State in het midden van de deur staan en hoef je de deur niet iedere keer te verplaatsen nadat je heb gespiegeld hebt.
In je "Kozijn" Block zie ik dat je de Distance Multiplier ook gebruikt hebt, dus dat moet goed komen.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection