Fout bij opslaan als een DXF

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Mark_HG
Berichten: 45

Fout bij opslaan als een DXF

Berichtdoor Mark_HG » vr 19 mar 2021, 11:15

Hoi,

Ik krijg de laatste tijd een fout, die zich niet elke keer voordoet.
Als ik een dwg wil 'opslaan als' en kies dan .dxf (AutoCad 2000/LT) dat gaat nog allemaal goed.
Wil ik dat opgeslagen dxf openen, dat gaat dus niet.....'press ENTER to continue' geeft hij dan aan.
Dit overkomt mij regelmatig, waar kan dit aan liggen.

Ik zal het desbetreffende DXF mee sturen.
Ter Controle IC20274 W HAS Deelrevisie 4.dxf
(6.07 MiB) 61 keer gedownload
Ik zie graag een reactie tegemoet.

Grtjs Mark

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Fout bij opslaan als een DXF

Berichtdoor Storm » vr 19 mar 2021, 11:54

Veelal staat er bij die melding van een DXF ook op welke regel de fout gebeurt. In mijn geval is dat regel 477854, welke iets over een APPID aangeeft.

Wat dat verder inhoud is na het zoeken online niet echt te vinden. De antwoorden zijn wisselend.

Een generieke 'oplossing' lijkt wel om in een andere versie op te slaan. DXF is een uniform formaat, het zou in theorie niet mogen uitmaken in welke versie die opgeslagen is. Indien die mogelijkheid er is, sla deze dan op in een DXF van een hogere versie.

En gaat het daar dan wel goed mee?

(met een converter kan ik het bestand uiteindelijk wel openen, maar ik zie daar zo gauw niks geks in. Maar mogelijk is er in die conversie wat verloren gegaan. Wordt er een externe tool gebruikt voor de details van de koppelingen? Bijvoorbeeld het invoegen van objecten?)

Mark_HG
Berichten: 45

Re: Fout bij opslaan als een DXF

Berichtdoor Mark_HG » do 08 apr 2021, 14:43

Hoi Storm,

Met wat kunst en vliegwerk ben ik eruit gekomen.
De bestaande DWG opslaan als een DXF (wetende dat je deze niet kan openen)....open een nieuwe DWG tekening, selecteer alles in de DXF en plak deze dan in die nieuwe tekening en sluit daarna de DXF. Ik maak de nieuwe DWG schoon en vervang dan de als eerste opgeslagen DXF. Nu kan ik deze wel openen....

Maar ik wil je wel bedanken voor het reageren...

Topic sluiten graag

Grt Mark

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Fout bij opslaan als een DXF

Berichtdoor Storm » do 08 apr 2021, 15:09

Klinkt als het 'simpel' overkopiëren van de inhoud van de ene tekening naar een andere tekening. Het tussentijds opslaan als DXF terwijl het bestand in AutoCAD nog wel geopend is zal daar zo mogelijk niks aan hebben bijgedragen.

Maar hoe dan ook mooi dat het gelukt is. Het kan uiteraard voorkomen dat door het lang doorwerken in 1 bestand er op een gegeven moment een foutje in sluipt door veel input van externe bronnen (invoegen blockjes, xrefs e.d.). Het foutieve object wat in DWG formaat geen probleem geeft, maar in een DXF mogelijk dan weer wel.

Overigens een vraag ten overvloede (het probleem is immers 'opgelost). Maar is het bronbestand ook opgeschoond? Gepurged en ge-audit?
Zeker gezien een DXF nogal een inefficiënt bestandsformaat is kan allemaal 'verborgen' data ook zorgen dat een bestand heel groot wordt, met het verhoogde risico dat er een fout in sluipt.

ik gebruik een zelfgemaakte lisp routine om mijn tekeningen op te schonen, maar dit is ook handmatig te doen middels het PURGE en AUDIT commando.

Code: Selecteer alles

(Defun C:opschonen ()
(command "-purge" "a" "*" "n" "-purge" "z" "-purge" "r" "*" "n" "audit" "y" "-purge" "a" "*" "n")
(princ)
)

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten

Autodesk AEC Collection