Verspringende lijn

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

pedorie
Berichten: 18

Verspringende lijn

Berichtdoor pedorie » wo 25 aug 2021, 11:55

Bij sommige tekeningen ontstaat er na verloop van tijd een probleem: de aansluiting van de lijn lijkt te verspringen maar de lijnen zitten wel netjes aangesloten.
Op de afbeelding is te zien dat het het blauwe vierkantje staat waar het hoort te staan maar de lijn zelf een stuk naar beneden is gesprongen, dit is heel vervelend.
Wanneer ik dit dwarsprofiel naar een ander tekening kopieer heb ik dit probleem niet meer.

De oplossing zou zijn om de gehele tekening te kopieren naar een nieuwe tekening en dan weer door te gaan, dan moet ik ook alle viewport enz mee nemen met kans op fouten natuurlijk.

Toen ik deze tekening startte had ik dit probleem niet en ineens is dit probleem er. Wanneer mijn collega deze tekening opent dan heeft hij dit probleem niet, dus dan zou het een instelling kunnen zijn, heeft iemand een idee?

(instellingen van de grafische kaart zijn hetzelfde als die van mijn collega).
Bijlagen
Verspringen van lijnen fout
Verspringen van lijnen fout
Verspringen van lijnen goed
Verspringen van lijnen goed

Roy_M
Berichten: 126

Re: Verspringende lijn

Berichtdoor Roy_M » wo 25 aug 2021, 12:32

Het lijkt op een grafisch probleem. Staat hardwareacceleration aan? Je kunt dit controleren via het commando GRAPHICSCONFIG.
Mocht deze aan staan, probeer het dan eens door deze uit te zetten.
Zorg ook dat de drivers van je grafische kaart up-to-date zijn.

pedorie
Berichten: 18

Re: Verspringende lijn

Berichtdoor pedorie » do 26 aug 2021, 08:20

Roy, ja de hardwareacceleration staat aan. Het is ook een probleem wat ineens bij een tekening ontstaat. Andere tekeningen (op hetzelfde apparaat) hebben dit dan niet. Het lijkt dus in de tekening te zitten en niet zo zeer in de hardware (instellingen).

Roy_M
Berichten: 126

Re: Verspringende lijn

Berichtdoor Roy_M » do 26 aug 2021, 08:38

Dat het maar bij 1 tekening gebeurd wil niet zeggen dat het niet in de hardware instellingen kan zitten, zeker omdat je aangeeft dat een collega bij dezelfde tekening geen problemen heeft. Dus ik zou zeker mijn voorstellen proberen.

Daarnaast zou je de tekening ook kunnen opschonen. Heb je PURGE al gebruikt? En het commando AUDIT? Als dat niet werkt dan zou je ook kunnen overwegen om de tekening helemaal opnieuw op te bouwen. Dat kan snel en eenvoudig, zonder dat je alles handmatig moet overzetten.
Gebruik daarvoor het commando WBLOCK. Daarin zit een optie om de hele tekening op te slaan als nieuwe tekening, inclusief de Layouts. Vaak helpt dat bij dit soort vreemde fouten.

pedorie
Berichten: 18

Re: Verspringende lijn

Berichtdoor pedorie » do 26 aug 2021, 10:56

Tot nu toe gedaan:
update NVIDIA
purge
audit
wblock
helaas nog niet het gewenste resultaat.

Het gewenste resultaat krijg ik alleen door de tekening in z'n geheel te kopieren naar een nieuwe tekening. Dat heb ik maar gedaan en dan met Layerstate manager de layouts in orde te maken, op deze manier is het probleem verholpen maar voor hoe lang.

pedorie
Berichten: 18

Re: Verspringende lijn

Berichtdoor pedorie » do 26 aug 2021, 11:09

mmm het heeft een uurtje gewerkt, de lijnen verspringen dus al weer, ik weet het ff niet meer.

wat misschien handig is om te vermelden, het komt dus alleen voor bij gebogen polylines

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Verspringende lijn

Berichtdoor Storm » ma 06 sep 2021, 15:19

pedorie schreef: do 26 aug 2021, 11:09 mmm het heeft een uurtje gewerkt, de lijnen verspringen dus al weer, ik weet het ff niet meer.

wat misschien handig is om te vermelden, het komt dus alleen voor bij gebogen polylines
Ik heb ook wel eens, of eigenlijk vaker dan ik hebben wil, dat dit gebeurt. Heel irritant.
Ik heb de vinger echter nog niet op de zere plek kunnen leggen wat de oorzaak ervan is.

Het lijkt wel iets te zijn wat tekening gebonden is, omdat het niet bij elke tekening gebeurt, maar wel terugkomt bij de tekeningen waar het al in is voorgekomen.

Na een korte zoektocht kwam ik dit tegen:
https://forums.autodesk.com/t5/civil-3d ... -p/7138380

Ik heb voor mijzelf even geen voorbeeld paraat om het te bekijken, maar mogelijk dat het commando 'WHIPARC' hier een rol in speelt. Even kijken naar de waarde en deze op 0/1 zetten en kijken of daarmee het euvel verdwijnt.
De waarde van 'Viewres' veranderen is ook nog een optie.


Andere relaties die ik zo snel genoemd zie worden op internet is de UCS die mogelijk te ver staat (voornamelijk iets dat bij hatches een dingetje is), gebruik van meerdere viewporten in modelspace (misschien bedoelde ze paperspace, maar in model kan je ook meerdere 'viewporten' hebben), en alle topics die ik tegenkom vallen onder de Civil3D discussie groepen. Dus mogelijk zit daar ook nog een relatie in (bijvoorbeeld onderdelen uit civil3D gekopieerd of tekening geopend/gesaved in civil3D).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten

Autodesk AEC Collection