coordinaten importeren in autocad

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Harry66
Berichten: 8

coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Harry66 » ma 25 okt 2021, 13:24

Beste,
Hierbij wil ik vragen hoe ik punten van coordinaten (uit xls) naar autocad kan importeren. Ik weet hoe ik coordinaten kan exporteren naar een XLS-lijst. (Extract Data). Maar nu andersom. Weet iemand hoe ik coordinaten uit XLS-lijst naar autocad kan plaatsen?
Alvast bedankt en gr. Harry

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Storm » ma 25 okt 2021, 13:39

In het reguliere AutoCAD kan dat niet op een standaard manier voor zover mij bekend.
Maar er zijn diverse lisp routines die dat voor je kunnen doen.

In Civil3D of Map is dat prima te doen middels standaard wegen binnen autocad.


Niet getest, maar wellicht dat deze instructie helpt : https://www.youtube.com/watch?v=ohf8tNZnr_8

De lisp is te downloaden middels de link in de omschrijving.

Harry66
Berichten: 8

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Harry66 » ma 25 okt 2021, 13:51

Bedankt, Storm... ik zal kijken of het kan.. idd Autocad Map.

DavidN
Berichten: 34

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor DavidN » ma 25 okt 2021, 14:04

In Standaard AutoCAD kan je ook met scripts werken. Ik heb hier een voorbeeldje van toegevoegd. Zorg dat in Excel het format van de punten goed is (let op de units, punten en komma's) en plak deze in het script. Wanneer je het script opslaat en in jouw drawing window sleept, zullen de punten worden getekend. Je kunt als test het bijgevoegde bestandje proberen. Je moet de extensie wel wijzigen van .doc naar .scr
Bijlagen
Sample_Script.doc
(216 Bytes) 188 keer gedownload

Gebruikersavatar
Bram
Beheerder
Berichten: 82

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Bram » ma 25 okt 2021, 14:50

Hallo Harry66,

Als het een eenmalige invoer is en niet dynamisch hoeft te zijn is er een eenvoudige methode zonder gebruik te maken van een LISP-routine: Exceldata (XYZ) copy/pasten in AutoCAD met het Multiple Points-commando.

In dit fimpje laat ik zien hoe dat werkt en hieronder staat het stap voor stap omschreven inclusief voorbeeldbestanden.
  • Start een Excel-bestand en plaats daarin de X-, Y- en Z-coordinaten in aparte kolommen
  • Maak een nieuwe kolom en voeg de X-, Y- en Z-coordinaten samen, gescheiden door een komma. Dit kan middels de formule: =TEKST.SAMENVOEGEN(B2; ","; C2; ","; D2) en kan voor elke rij doorgekopieerd worden.
  • Ik heb een voorbeeld in Google Spreadsheet gemaakt:
    Google Spreadsheet AutoCAD Coördinaten. En ook een voorbeeld in Excel toegevoegd als bijlage (zie onder).
  • Selecteer nu alle cellen van de samengevoegde coordinaten en kopieer ze (CTRL+C)
  • Ga naar AutoCAD en start een nieuwe tekening
  • Selecteer in het tabblad Draw (uitklappen) > Multiple Points
  • Plak in de commandoregel de gekopieerde data met CTRL+V
Alle punten worden nu geplaatst.
Stel eventueel de puntstijl in met commando PTYPE om deze beter zichtbaar te maken.

Ik hoor graag of dit je heeft geholpen.
Bijlagen
Voorbeeld_AutoCAD_Coordinaten.xlsx
(10.52 KiB) 177 keer gedownload

Harry66
Berichten: 8

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Harry66 » di 26 okt 2021, 09:02

Storm schreef: ma 25 okt 2021, 13:39


Beste Storm, ik kan geen LISP vinden. Waar kan ik ie vinden? Gr.Harry

Harry66
Berichten: 8

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Harry66 » di 26 okt 2021, 16:27

Bram schreef: ma 25 okt 2021, 14:50 Hallo Harry66,

Als het een eenmalige invoer is en niet dynamisch hoeft te zijn is er een eenvoudige methode zonder gebruik te maken van een LISP-routine: Exceldata (XYZ) copy/pasten in AutoCAD met het Multiple Points-commando.

In dit fimpje laat ik zien hoe dat werkt en hieronder staat het stap voor stap omschreven inclusief voorbeeldbestanden.
  • Start een Excel-bestand en plaats daarin de X-, Y- en Z-coordinaten in aparte kolommen
  • Maak een nieuwe kolom en voeg de X-, Y- en Z-coordinaten samen, gescheiden door een komma. Dit kan middels de formule: =TEKST.SAMENVOEGEN(B2; ","; C2; ","; D2) en kan voor elke rij doorgekopieerd worden.
  • Ik heb een voorbeeld in Google Spreadsheet gemaakt:
    Google Spreadsheet AutoCAD Coördinaten. En ook een voorbeeld in Excel toegevoegd als bijlage (zie onder).
  • Selecteer nu alle cellen van de samengevoegde coordinaten en kopieer ze (CTRL+C)
  • Ga naar AutoCAD en start een nieuwe tekening
  • Selecteer in het tabblad Draw (uitklappen) > Multiple Points
  • Plak in de commandoregel de gekopieerde data met CTRL+V
Alle punten worden nu geplaatst.
Stel eventueel de puntstijl in met commando PTYPE om deze beter zichtbaar te maken.

Ik hoor graag of dit je heeft geholpen.
Hoi Bram,

Bedankt voor uitleg. Dat lukt mij bijna, maar alleen de komma's van coordinaten moeten punten zijn, he. En ik wil nummers van punten in autocad ook toevoegen. Want masten hebben eigen nummers. zoals eerste kolom van het lijstje dat je heeft meegestuurd (Voorbeeld_AutoCAD_Coordinaten).

Alvast bedankt en gr. Harry

Harry66
Berichten: 8

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Harry66 » di 26 okt 2021, 16:30

Storm schreef: ma 25 okt 2021, 13:39 In het reguliere AutoCAD kan dat niet op een standaard manier voor zover mij bekend.
Maar er zijn diverse lisp routines die dat voor je kunnen doen.

In Civil3D of Map is dat prima te doen middels standaard wegen binnen autocad.


Niet getest, maar wellicht dat deze instructie helpt : https://www.youtube.com/watch?v=ohf8tNZnr_8

De lisp is te downloaden middels de link in de omschrijving.
Hoi Storm,
Waar kan ik een "IMP_lastet" downloaden.
Gr. Harry

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Storm » di 26 okt 2021, 17:05

Harry66 schreef: di 26 okt 2021, 09:02
Storm schreef: ma 25 okt 2021, 13:39


Beste Storm, ik kan geen LISP vinden. Waar kan ik ie vinden? Gr.Harry
Staat in de omschrijving van de gelinkte video (op youtube de tekst uitklappen); https://drive.google.com/file/d/1BZ8eSx ... hvf3C/view

Harry66
Berichten: 8

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Harry66 » za 30 okt 2021, 15:49

Storm schreef: di 26 okt 2021, 17:05
Harry66 schreef: di 26 okt 2021, 09:02
Storm schreef: ma 25 okt 2021, 13:39


Beste Storm, ik kan geen LISP vinden. Waar kan ik ie vinden? Gr.Harry
Staat in de omschrijving van de gelinkte video (op youtube de tekst uitklappen); https://drive.google.com/file/d/1BZ8eSx ... hvf3C/view
Bedankt, maar dat lukte mij niet. Want ik heb het bestand imp_data.lsp via APPLOAD gedaan.
"IMP_LATEST.lsp successfully loaded" Het is dus goed gelukt. En daarna IMP_DATA ingetoetst. en er verschijnt een melding "Format of the input CSV file must be like this CADE,NORTHING,EASTING,HIGHT. And the input file should not contain blank ROWS OR COLLUMNS"
(er zijn vier kommen: nummers, x-coordinaten, y-coordinaten, z-coordinaten). En mijn CSV-bestand geselecteerd, en dan verschint een melding "prepare the input file before running program". En ik heb ok gedrukt. En dat gebeurt niets. Wat zou ik fout gedaan hebben??

Harry66
Berichten: 8

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Harry66 » ma 01 nov 2021, 07:29

Bedankt, maar dat lukte mij niet. Want ik heb het bestand imp_data.lsp via APPLOAD gedaan.
"IMP_LATEST.lsp successfully loaded" Het is dus goed gelukt. En daarna IMP_DATA ingetoetst. en er verschijnt een melding "Format of the input CSV file must be like this CADE,NORTHING,EASTING,HIGHT. And the input file should not contain blank ROWS OR COLLUMNS"
(er zijn vier kommen: nummers, x-coordinaten, y-coordinaten, z-coordinaten). En mijn CSV-bestand geselecteerd, en dan verschint een melding "prepare the input file before running program". En ik heb ok gedrukt. En dat gebeurt niets. Wat zou ik fout gedaan hebben??

Harry66
Berichten: 8

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Harry66 » ma 01 nov 2021, 23:01

Bram schreef: ma 25 okt 2021, 14:50 Hallo Harry66,

Als het een eenmalige invoer is en niet dynamisch hoeft te zijn is er een eenvoudige methode zonder gebruik te maken van een LISP-routine: Exceldata (XYZ) copy/pasten in AutoCAD met het Multiple Points-commando.

In dit fimpje laat ik zien hoe dat werkt en hieronder staat het stap voor stap omschreven inclusief voorbeeldbestanden.
  • Start een Excel-bestand en plaats daarin de X-, Y- en Z-coordinaten in aparte kolommen
  • Maak een nieuwe kolom en voeg de X-, Y- en Z-coordinaten samen, gescheiden door een komma. Dit kan middels de formule: =TEKST.SAMENVOEGEN(B2; ","; C2; ","; D2) en kan voor elke rij doorgekopieerd worden.
  • Ik heb een voorbeeld in Google Spreadsheet gemaakt:
    Google Spreadsheet AutoCAD Coördinaten. En ook een voorbeeld in Excel toegevoegd als bijlage (zie onder).
  • Selecteer nu alle cellen van de samengevoegde coordinaten en kopieer ze (CTRL+C)
  • Ga naar AutoCAD en start een nieuwe tekening
  • Selecteer in het tabblad Draw (uitklappen) > Multiple Points
  • Plak in de commandoregel de gekopieerde data met CTRL+V
Alle punten worden nu geplaatst.
Stel eventueel de puntstijl in met commando PTYPE om deze beter zichtbaar te maken.

Ik hoor graag of dit je heeft geholpen.
Hoi Bram,
Bedankt voor uitleg. Je hebt een voorbeeld.XLS gestuurd. Dat lukt wel, maar punten (1,2,..10). Ik wil nummers ook in de autocad hebben. Kan dat? Want ik moet een lijst van lichtmasten. Mastnummers en coordinaten uit XLS lijst in de autocad zetten. Bedankt nogmaals en groeten, Harry

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Storm » di 02 nov 2021, 10:43

Kun je een bestand als bijlage toevoegen met (een paar van) jouw punten?
Of een print-screen van de opbouw. Dan kan ik kijken of dat met mijn eerder aangegeven youtube video-lisp lukt.

Eerder gaf je aan AutoCAD MAP te hebben? Daar zitten standaard importfuncties in voor punten.
Zie https://knowledge.autodesk.com/search-r ... -Data.html

Opbouw txt bestand zou dan zoiets zijn:

Puntnummer,XXX.XXX,YYY.YYY,ZZZ.ZZZ,PUNTOMSCHRIJVING

En dat werkt bij mij prima.

Gebruikersavatar
Bram
Beheerder
Berichten: 82

Re: coordinaten importeren in autocad

Berichtdoor Bram » di 02 nov 2021, 14:38

Harry66 schreef: ma 01 nov 2021, 23:01 Hoi Bram,
Bedankt voor uitleg. Je hebt een voorbeeld.XLS gestuurd. Dat lukt wel, maar punten (1,2,..10). Ik wil nummers ook in de autocad hebben. Kan dat? Want ik moet een lijst van lichtmasten. Mastnummers en coordinaten uit XLS lijst in de autocad zetten. Bedankt nogmaals en groeten, Harry
Dat kan zeker.
Door hetzelfde truukje te gebruiken kun je in EXCEL of GOOGLE SPREADSHEET een lijst met AutoCAD-commando's genereren. Door deze te kopiëren en plakken in de commando-regel worden de merken als tekstobjecten bij de punten geplaatst. Feitelijk is dat dezelfde inhoud als dat van een script, alleen nu plak je het rechtstreeks in de commando-regel.

In Google Spreadsheet:
Voorbeeld AutoCAD Coordinaten met merken
En Microsoft Excel:
Voorbeeld_AutoCAD_Coordinaten_met_merken.xlsx
(11.18 KiB) 119 keer gedownload

In de lijsten zijn de groene kleuren, cellen die je zelf in moet vullen. De cellen met rode kleuren worden gegenereerd en copy/paste je in AutoCAD in de commando-regel. In de rode cellen bevinden zich ook de formules die het commando genereert voor elk punt, en past deze aan zodra de inhoud van een van de groene cellen worden aangepast.

Verklaring van de formule:
=TEKST.SAMENVOEGEN("-text "; B2; ","; C2; ","; D2; " "; H2; " "; I2; " "; A2)
  • =TEKST.SAMENVOEGEN( < Excel-commando voor samenvoegen van cellen tot een tekst
  • "-text " < start AutoCAD-commando TEXT.
  • B2; ","; C2; ","; D2; < Toevoegen van X, Y en Z-coördinaten, gescheiden door komma.
  • " "; H2; " "; I2; < Toevoegen van Teksthoogte en Tekstrotatie, gescheiden door spatie.
  • " "; A2) < Toevoegen van merk/ID.

Door nu de hele lijst van puntmerken te kopiëren en in het AutoCAD commando-regel te plakken, worden de punten gemerkt (met een TEXT-object) met het overeenkomstige merk/ID/label.

Zoals eerder vermeld is dit niet dynamisch, m.a.w: aanpassingen in de Excel-lijst worden niet doorgevoerd in de tekening, en visa versa.

=TEKST.SAMENVOEGEN("-text "; B2; ","; C2; ","; D2; " "; H2; " "; I2; " "; A2)

Eindresultaat in AutoCAD
Bijlagen
autocad_punten_met_merk.jpg

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 1 gast

Autodesk AEC Collection