In fasering tekenen in AutoCad

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

ray0172
Berichten: 4

In fasering tekenen in AutoCad

Berichtdoor ray0172 » ma 17 jan 2022, 21:56

Goededag,

Vaak moet ik onderdelen in fasering tekenen, oftewel meerdere onderdelen op een posities welke niet op dezelfde tijd zichtbaar (mogen) zijn. Dus als ik fase 02 heb wil ik fase 01 niet zien.

Vaak kopieer ik dan de plattegrond en teken daar dan iets anders maar dat wordt echt een zooitje.

Ook loop ik er vaak tegen aan dat ik alleen een bepaald stuk nodig heb uit een plattegrond en dan een hele tijd bezig ben om heel die plattegrond uit elkaar te halen en daarna weer netjes te maken.

Hebben jullie tips?

DavidN
Berichten: 34

Re: In fasering tekenen in AutoCad

Berichtdoor DavidN » di 18 jan 2022, 13:11

Hoi Ray,

Er zijn verschillende methoden om dit aan te pakken, maar je kunt in dit geval volgens mij het beste met x-refs gaan werken. Heb je daar ervaring mee?

Grt,
David

ray0172
Berichten: 4

Re: In fasering tekenen in AutoCad

Berichtdoor ray0172 » di 18 jan 2022, 13:13

DavidN schreef: di 18 jan 2022, 13:11 Hoi Ray,

Er zijn verschillende methoden om dit aan te pakken, maar je kunt in dit geval volgens mij het beste met x-refs gaan werken. Heb je daar ervaring mee?

Grt,
David
Beste David, bedankt voor je reactie. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik zal eens even kijken wat het precies inhoud. Thanks!

DavidN
Berichten: 34

Re: In fasering tekenen in AutoCad

Berichtdoor DavidN » di 18 jan 2022, 14:13

Heel in kort: je plaatst dan een bestaande tekening als ondergrond in een nieuwe tekening. Wat je dan bijvoorbeeld zou kunnen doen is een tekening fase 1 kunnen maken en een tekening fase 2. Deze 2 tekeningen kun je dan beide laden in een nieuwe tekening die bijvoorbeeld plan-totaal heet.

Voor tips & tricks zie ook dit artikel:
viewtopic.php?t=955

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: In fasering tekenen in AutoCad

Berichtdoor Storm » wo 02 feb 2022, 15:23

Ik moet ook wel eens een faseringstekening maken. Xrefs kan, maar we hebben een traag netwerk en de hele tijd van tekeningen switches is daarom wat lastig. De projecten zijn ook kleinschalig en heeft dan op die wijze ook weinig meerwaarde (voor mij).

Veelal plaatst ik het gewoon in de hoofdtekening en plaats het in een aparte laag. Zo kan op een printje zichtbaar worden gemaakt wat je wilt zien door alleen de juiste lagen voor die fase weer te geven.

Een ontwerp opknippen blijft altijd handwerk, tenzij je hier vanaf het begin rekening mee gaat houden. En dan zijn er nog diverse manieren om snel een knip te maken in het tekenwerk, onderdelen los selecteren en bewerken, of 'gewoon' een lijn trekken (De fasegrens) en daar alles op <TRIM>-en Alles wat vervolgens los te selecteren is en buiten de fasegrens valt verwijder je dan gewoon en plaats je in een block of een nieuwe tekening voor een xref.

In een block plaatsten maakt het niet heel makkelijk om te filteren in een viewport, want in elk block zitten nagenoeg de zelfde lagen. Als ik het 'quick and dirty' doe plaatst ik het soms wel in blocks en gebruik ik het <HIDEOBJECTS> command om voor de bewuste print even de onderdelen weg te doen die ik niet wil zien. Een volgend keer dat de tekening wordt opgestart is alles echter weer zichtbaar (of middels een commando), dus die verborgen onderdelen bewaart die niet.

Hoe dan ook zijn er vele wegen naar Rome in dit geval.

ray0172
Berichten: 4

Re: In fasering tekenen in AutoCad

Berichtdoor ray0172 » wo 02 feb 2022, 17:36

Bedankt voor je uitleg!
Ik heb daar inderdaad ook wel eens aangedacht om het in verschillende layers dan te gaan tekenen, echter liep ik dan wel weer tegen een aantal punten aan omdat sommige onderdelen sowiso al in een andere laag staan en dus vijvoorbeeld een andere kleur hebben dan een ander onderdeel. Dus in een aparte laag zetten wijzigd denk ook alle kleuren van de onderdelen welke je erin plaatst.

Bijvoorbeeld een bepaald onderdeel en een maatvoering welke ik dan in de zelfde laag plaats gaat dan niet helemaal goed toch qua verschillende kleuren?

Storm schreef: wo 02 feb 2022, 15:23 Ik moet ook wel eens een faseringstekening maken. Xrefs kan, maar we hebben een traag netwerk en de hele tijd van tekeningen switches is daarom wat lastig. De projecten zijn ook kleinschalig en heeft dan op die wijze ook weinig meerwaarde (voor mij).

Veelal plaatst ik het gewoon in de hoofdtekening en plaats het in een aparte laag. Zo kan op een printje zichtbaar worden gemaakt wat je wilt zien door alleen de juiste lagen voor die fase weer te geven.

Een ontwerp opknippen blijft altijd handwerk, tenzij je hier vanaf het begin rekening mee gaat houden. En dan zijn er nog diverse manieren om snel een knip te maken in het tekenwerk, onderdelen los selecteren en bewerken, of 'gewoon' een lijn trekken (De fasegrens) en daar alles op <TRIM>-en Alles wat vervolgens los te selecteren is en buiten de fasegrens valt verwijder je dan gewoon en plaats je in een block of een nieuwe tekening voor een xref.

In een block plaatsten maakt het niet heel makkelijk om te filteren in een viewport, want in elk block zitten nagenoeg de zelfde lagen. Als ik het 'quick and dirty' doe plaatst ik het soms wel in blocks en gebruik ik het <HIDEOBJECTS> command om voor de bewuste print even de onderdelen weg te doen die ik niet wil zien. Een volgend keer dat de tekening wordt opgestart is alles echter weer zichtbaar (of middels een commando), dus die verborgen onderdelen bewaart die niet.

Hoe dan ook zijn er vele wegen naar Rome in dit geval.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: In fasering tekenen in AutoCad

Berichtdoor Storm » do 03 feb 2022, 10:55

Dat ligt er aan. Je kunt objecten een kleur geven op basis van de laaginstellingen, maar ook per object in de properties ervan.

Objecten die op de zelfde laag staan kunnen dus wel een andere kleur hebben.

Als je een tekening op die wijze wilt opdelen in fases en de objecten in een andere laag wilt zetten zonder dat de visuele eigenschappen veranderen (zoals de kleur), dan zal alles per object ingesteld moeten worden.

Dit is handmatig uiteraard een hele klus, maar zou met een LISP routine wel mogelijk moeten zijn. Door bijvoorbeeld de hele tekening in 1x zodanig te bewerken dat de kleur van een object aan de laag-instellingen is gekoppeld wordt vastgezet in de eigenschappen (properties) van het object.

Voorbeeld, een lijn die in de laag 0 staat, is veelal wit. Een object op laag 0 heeft de kleurinstellingen in de properties op 'by layer' staan. Als hier de kleur geel wordt toegepast is enkel dat object geel, maar de rest op laag 0 blijft wit. Het object in een andere laag zetten die bijvoorbeeld rood is, laat het object zelf wel geel.

Ik weet wel het commando om alles 'by layer' te zetten, een commando om de 'by layer' kleur hard toe te passen op het object is mij niet bekend (als die er al is). Maar met een lisp zou het vast mogelijk zijn.


Overigens zou een <WIPEOUT> mogelijk ook nog werkbaar kunnen zijn. Dan leg je gewoon een vlak over de tekening heen (een soort solid hatch), en alles daar achter wordt niet zichtbaar. Door per fase een wipeout te maken op elk een aparte laag kun je deze filteren.
Naast de wipeout zou je bijvoorbeeld ook gewoon een witte (255,255,255) hatch er overheen kunnen leggen en die per fase zichtbaar maken (freeze layer in viewport).
Nadeel kan zijn dat een object dat overlapt, bijvoorbeeld een leader tekst, ook wegvalt door die wipeout, tenzij die weer 'boven' de wipeout laag zit.

ray0172
Berichten: 4

Re: In fasering tekenen in AutoCad

Berichtdoor ray0172 » do 03 feb 2022, 14:36

Super bedankt voor je reactie!
Ik ga even het eea proberen van wat je net opnoemt
Storm schreef: do 03 feb 2022, 10:55 Dat ligt er aan. Je kunt objecten een kleur geven op basis van de laaginstellingen, maar ook per object in de properties ervan.

Objecten die op de zelfde laag staan kunnen dus wel een andere kleur hebben.

Als je een tekening op die wijze wilt opdelen in fases en de objecten in een andere laag wilt zetten zonder dat de visuele eigenschappen veranderen (zoals de kleur), dan zal alles per object ingesteld moeten worden.

Dit is handmatig uiteraard een hele klus, maar zou met een LISP routine wel mogelijk moeten zijn. Door bijvoorbeeld de hele tekening in 1x zodanig te bewerken dat de kleur van een object aan de laag-instellingen is gekoppeld wordt vastgezet in de eigenschappen (properties) van het object.

Voorbeeld, een lijn die in de laag 0 staat, is veelal wit. Een object op laag 0 heeft de kleurinstellingen in de properties op 'by layer' staan. Als hier de kleur geel wordt toegepast is enkel dat object geel, maar de rest op laag 0 blijft wit. Het object in een andere laag zetten die bijvoorbeeld rood is, laat het object zelf wel geel.

Ik weet wel het commando om alles 'by layer' te zetten, een commando om de 'by layer' kleur hard toe te passen op het object is mij niet bekend (als die er al is). Maar met een lisp zou het vast mogelijk zijn.


Overigens zou een <WIPEOUT> mogelijk ook nog werkbaar kunnen zijn. Dan leg je gewoon een vlak over de tekening heen (een soort solid hatch), en alles daar achter wordt niet zichtbaar. Door per fase een wipeout te maken op elk een aparte laag kun je deze filteren.
Naast de wipeout zou je bijvoorbeeld ook gewoon een witte (255,255,255) hatch er overheen kunnen leggen en die per fase zichtbaar maken (freeze layer in viewport).
Nadeel kan zijn dat een object dat overlapt, bijvoorbeeld een leader tekst, ook wegvalt door die wipeout, tenzij die weer 'boven' de wipeout laag zit.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection