Dynamische block stretschen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

Dynamische block stretschen

Berichtdoor WimB » do 15 dec 2022, 08:28

Hoe kan ik een Dynamisch dat bv rechts langer en korter gemaakt kan worden met stretsch spiegelen en dat ik de strech dan ook aan de linker kant kan hebben en dat deze dan ook werkt?
Bijlagen
Deksels598-wcdcee-wcdceedata.dwg
(51.21 KiB) 58 keer gedownload

Roy_M
Berichten: 126

Re: Dynamische block stretschen

Berichtdoor Roy_M » do 15 dec 2022, 10:23

Beste Wim,

Je kunt met de Flip actie ook je Linear parameter selecteren en dan zal die ook spiegelen zodat je naar links kunt stretchen. Om het spiegelen en stretchen goed te laten verlopen kun je het beste ook een Move actie aan je Linear parameter koppelen en daarmee de Flip parameter mee verschuiven met de Stretch actie. Je moet dan wel de "Distance Multiplier" van de Move actie op 0.5 zetten, dan blijft de Flip parameter in het midden van je gele lijn.

In gewoon Nederlands :D : Als je de stretch 10mm naar links schuift moet de spiegellijn 5mm naar links verschuiven, anders staat deze niet meer in het midden. Dat doe je dus met een Move actie

Ik vraag me alleen af of het handig is om de stretch ook naar links te doen. Je gaat dan onhandige resultaten krijgen t.o.v. je plaatsingspunt.

WimB
Berichten: 105

Re: Dynamische block stretschen

Berichtdoor WimB » do 15 dec 2022, 10:25

bedankt maar het is de bedoeling dat ik maar 1 kant uit stretsch, rechhts en bij spiegelen alleen van links uit

Roy_M
Berichten: 126

Re: Dynamische block stretschen

Berichtdoor Roy_M » do 15 dec 2022, 11:01

Dat had ik begrepen inderdaad en dat kan ook met de methode die ik net omschreven heb. Ik verwacht alleen dat je goed moet nadenken wat dit met je plaatsingspunt van je Block doet. Maar dat zie je vanzelf als je gaat testen.

WimB
Berichten: 105

Re: Dynamische block stretschen

Berichtdoor WimB » do 19 jan 2023, 09:27

Laat ik het dan anders vragen
Kan ik een dynamisch block zo inrichten dat hij vanuit 2 kanten stretscht en dat telkens het tegenover liggend punt blijf staan

Roy_M
Berichten: 126

Re: Dynamische block stretschen

Berichtdoor Roy_M » do 19 jan 2023, 10:34

Ja dat kan. Wanneer je een Linear Parameter plaatst kun je aan beide kanten een Stretch Action plaatsen. Wanneer je dan aan de ene kant de Stretch gebruikt dan blijft de andere kant gewoon staan.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamische block stretschen

Berichtdoor Storm » do 19 jan 2023, 15:38

Inderdaad, met een stretch parameter en 2 stretch actions (in de palette het 2e tabblad).
Mocht je objecten hebben die in het midden staan die evenredig moeten meeverplaatsen kun je nog een move actie meegeven aan die stretch parameter.
Door dit 2x te doen voor de linker en de rechter stretch en aan beide move actions een halve (0,5) 'distance multiplier' (in de properties van de move action) mee te geven bijven de objecten altijd binnen en in het midden van je buitenrand zitten.

Ik heb een kort filmpje gemaakt hoe je de actions aan een stretch kunt hangen met het effect.

https://autode.sk/3Xnb2AZ

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Autodesk AEC Collection