Layout tab

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Layout tab

Berichtdoor JieBie » do 12 okt 2023, 12:30

Goedemiddag,

Is het mogelijk om alle layouttabs te verwijderen, ook die ene die opnieuw wordt aangemaakt als je alle layouttabs verwijderd?

Wij hebben een model vol met dinamic-blocks en als je van model switch springt hij wel een naar die ene layouttab

Roy_M
Berichten: 126

Re: Layout tab

Berichtdoor Roy_M » do 12 okt 2023, 14:44

Een tekening met altijd minimaal 1 Layout tab bevatten, dus je kunt ze niet allemaal verwijderen. Begrijp ik het goed dat je de betreffende tekening opent zodat je de Blocks die erin staan kunt kopiëren en plakken in een andere tekening? Dan kun je misschien beter de Blocks Palette van Autodesk gebruiken of een Toolpalette maken. Je hoeft dan niet iedere keer de tekening te openen.

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Layout tab

Berichtdoor JieBie » vr 13 okt 2023, 11:30

Het antwoord is ja en nee :)

We hebben een tekening met ca. 800 dinamic blocks, deze staan gegroepeerd op categorie.
De veel voorkomende laden we via de Toolpallet, daarin staan diverse tabs ook weer op categorie. (hiervoor is het antwoord nee)

Dan zijn er de minder gangbare of die bijvoorbeeld veel op elkaar lijken, voor deze kan je in de tekening beter beoordelen welke de juiste is. Hier voor haal je het DB via kopiëren/plakken naar je tekening waar je mee aan het werk bent. (hiervoor is het antwoord ja)

Roy_M
Berichten: 126

Re: Layout tab

Berichtdoor Roy_M » vr 13 okt 2023, 12:09

Dat zijn een hoop Blocks :o
Ik zou dan toch eens de Blocks Palette in AutoCAD proberen en dan de Libraries tab. Je kunt jullie DWG daar inladen en dan snel de Blocks zoeken en plaatsen. Het kan handig zijn om de Blocks te spreiden over meerdere tekeningen, bijvoorbeeld per categorie. Dat is voor het beheer sowieso wel prettig lijkt me.

Maar het antwoord op de vraag blijft gelijk, er moet minimaal 1 Layout in de DWG zitten.

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Layout tab

Berichtdoor JieBie » ma 16 okt 2023, 09:05

Bedankt voor de tip, de tab Libraries was bij mij niet bekend.
Ik zou die kunnen proberen...
Maar ik krijg daar geen bestand in geladen, ik zie geen mogelijkheid hoe.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Layout tab

Berichtdoor Roy_M » ma 16 okt 2023, 14:21

Zie screenshot (dit is vanuit AutoCAD 2024):
AutoCAD-BlocksPalette-Libraries.png
Via die knop kun je 1 of meerdere tekeningen waar Blocks in staan inladen. Via het pull-down menu kun je daarna de tekening selecteren waar je Blocks uit wilt inladen.

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Layout tab

Berichtdoor JieBie » di 17 okt 2023, 14:15

Hoi Roy,

Ik zat in 2023 (daarin teken wij 2D) daar heb ik een groot wit veld, dus daar lukt het nu niet.
In 2024 is het wel gelukt, maar dat is niet werkbaar voor ons. Bij grote DB moeten we even kunnen inzoomen of we de juiste DB pakken omdat er verschillen inzitten die je in de Block pallet niet ziet.
En als we alle DB in verschillende tekeningen op moeten slaan moeten we daar tussen switchen, kopiëren / plakken is dan voor ons sneller.

Als je minder DB hebt is het inderdaad handig.

Bijgaand een plaatje hoe dat er bij ons uit ziet.
Bijlagen
AC_DB.png

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Layout tab

Berichtdoor Storm » di 17 okt 2023, 15:23

Ik begrijp niet helemaal het probleem van het 'switchen naar de layout' als je naar een model 'springt'.

Wellicht heb je meerdere tekeningen open staan en wissel je via de 'tabbladen' bovenin beeld van de ene naar de andere tekening. Het kan dan voorkomen door de 'preview' van de beschikbare models en layouts in die DWG-tekening dat je bij het selecteren op de layout uit komt en daarna weer moet wisselen naar de model view.

Een reactie op een ander forum:
You can set FILETABTHUMBOVER to 0 and it will not switch when you hover over the tabs but will show the preview

or

You can set FILETABPREVIEW to 0 and the preview will be gone.
Wellicht dat dit enigszins de 'problemen' verhelpen.


Het is overigens een keuze, maar ik zou er voor kiezen om alles in 1 tekening (de DWT / standaard tekening die je opent bij het opstarten van AutoCAD) te zetten zodat je niet andere bestanden hoeft te openen of door allemaal menu's moet bladeren om te krijgen wat je zoekt.

Ik heb standaard in mijn start-tekening een legenda en diverse standaard blocks in een aparte layout staan. Zo staan ook alle lagen al goed en wel in een tekening en kan ik de blocks die ik nodig heb (uit routine) makkelijk vinden.

Indien de tekening ooit de deur uit moet of ik die layout niet meer nodig heb dan verwijder ik deze gewoon en PURGE de tekening zodat ze ook niet meer in het 'geheugen' van de DWG blijven hangen.

Liggend aan om bepaalde blocks bij elkaar horen zou je ook nog voor het dynamische element 'VISABILITIES' kunnen gaan. Dan kun je middels een dropdown menu kiezen om van een bepaald type block eerst een overzicht te zien (bijv.: vierkant, rondje, rechthoek, driehoek), en dan na een visueleinspectie te kiezen voor de juiste 'visability' waardoor je enkel het bewuste blokje ziet.

Liggend aan hoe je dát block dan weer opbouwd zou je het na een visability-keuze een keer kunnen exploderen, dan hou je enkel het bewuste block over. Maar dat zijn een beetje inception praktijken.

JieBie
Berichten: 24
Locatie: Veenendaal

Re: Layout tab

Berichtdoor JieBie » wo 18 okt 2023, 14:27

Leuk dat door een simpele vraag van alles aan de orde komt :D

Ik begrijp niet helemaal het probleem van het 'switchen naar de layout' als je naar een model 'springt'.
Dat komt inderdaad door FILETABPREVIEW, die wil ik eigenlijk ook aan laten staan.
Maar niet per ongeluk bij de DB-tekening, daarom ook die laatste lay-out er uit


Het is overigens een keuze, maar ik zou er voor kiezen om alles in 1 tekening (de DWT / standaard tekening die je opent bij het opstarten van AutoCAD) te zetten zodat je niet andere bestanden hoeft te openen of door allemaal menu's moet bladeren om te krijgen wat je zoekt.
Alles in hetzelfde bestand verzwaart de tekening te veel, daarom houden we dat appart

Liggend aan om bepaalde blocks bij elkaar horen zou je ook nog voor het dynamische element 'VISABILITIES' kunnen gaan. Dan kun je middels een dropdown menu kiezen om van een bepaald type block eerst een overzicht te zien (bijv.: vierkant, rondje, rechthoek, driehoek), en dan na een visueleinspectie te kiezen voor de juiste 'visability' waardoor je enkel het bewuste blokje ziet.
De DB die wij gebruiken bevatten elk al VISABILITIES, sommige wel tot 20 / 25 keuzes
Bijv. wij kiezen een plaatmateriaal en vervolgens met een volgende VISABILITIE de afwerking.


Liggend aan hoe je dát block dan weer opbouwd zou je het na een visability-keuze een keer kunnen exploderen, dan hou je enkel het bewuste block over. Maar dat zijn een beetje inception praktijken.
Bij voorkeur exploderen we geen DB, wel gebruiken we veel "Dinamic block in place"

Toch allen bedankt, tussen de zinnen komen er soms toch handige tips naar boven.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Layout tab

Berichtdoor Storm » wo 18 okt 2023, 16:06

Dan zit er blijkbaar niks anders op dan te leven met het ongemak van de layouttab.

Nu heb ik geen 800+ blocks in mijn tekening hangen, maar het wordt er niet specifiek zwaarder van als deze op een ander tabblad staan. Wat je niet ziet wordt op dat momoment ook niet gebruikt. De snelheidswinst van alles al in je tekening staan heeft voor mij in ieder geval meer voordeel dan alles weer ergens anders vandaan trekken of te bladeren door een slecht leesbare toolpalette.

Ik kan mij wel voorstellen dat het inladen en opslaan van de tekening dan wat langer gaan duren. Maar dat is meer een infrastructuur (traag netwerk) en/of hardware dingetje (oude computer, trage opslag). Ik heb thuis een moderne computer staan en die werkt vele malen soepeler dan de '5000 euro HP laptop' van de zaak van 3 jaar oud.

Het is dan ik er geen zin/tijd voor heb, maar anders zou ik alles gewoon via een commando inladen. Al is dat met <50 veelgebruikte blocks wel een stuk makkelijker te doen dan 800 blocks :'). Ik doe het al wel met het schalen van de viewport of het selecteren van een actieve laag, dingen die ik echt meerdere keren per dag doe. Én dat gaat op geheugen, want een commando heeft geen plaatje. Al is dat ook wel weer op te lossen met LISP routines.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection