Zelf AutoCAD-arceringen maken

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Ingeborg
Berichten: 28

Zelf AutoCAD-arceringen maken

Berichtdoor Ingeborg » di 29 jan 2013, 10:59

Het zelf definiëren van een arcering is niet iets dat een gemiddelde AutoCAD-gebruiker snel zal ondernemen. Het is dan ook een vrij ingewikkelde proces. Een arcering is opgebouwd uit oneindige lijnen onder een opgegeven hoek waarvan aangegeven wordt welk deel van de lijn zichtbaar is en welk deel niet. Die lijnen worden weergegeven in cijfercodes in de juiste volgorde.
U begrijpt dat een arcering met horizontale strepen dan nog wel te overzien is, maar een bloemetjespatroon is natuurlijk iets heel anders. De aard van de definitie zorgt er ook voor dat ronde vormen alleen benaderd kunnen worden.
Voor die enkele keer dat u toch een bijzonder arceerpatroon wilt gebruiken heeft AutoCAD in de Express tools een leuke functie opgenomen, nl. Superhatch (ribbon Express tools, palette draw).
U kunt een superhatch maken met een Block, een plaatje, een xref en een wipeout. In onderstaand voorbeeld is gekozen voor een Block bestaande uit ellipsen, een cirkel en solid arcering.

Afbeelding

Eerst is het Block gedefinieerd en daarna wordt Superhatch geactiveerd.

Afbeelding

U kiest de mogelijkheid Block of Select existing en selecteert het Block, daarna prikt u een punt in het gebied dat u wilt arceren en de arcering wordt geplaatst.

Afbeelding

Een dergelijke ‘hatch’ is in werkelijkheid een Group van blocks en kan alleen geplaatst worden op de hierboven beschreven manier, het is dus niet mogelijk om hier een arceringsdefinitie van te maken.

De optie Wipeout is een mogelijkheid die wat vreemd lijkt. De bedoeling blijft onbekend, want deze optie werkt niet.

Op internet is een gratis lisproutine te vinden die wel gemakkelijk arceringspatronen kan maken, nl. Hatchmaker.lsp op de Cadalyst-website. Het is onnodig om te zeggen dat ook dat programma bovenstaande arcering niet kan maken, deze bevat namelijk ronde vormen, 2 verschillende kleuren en solids.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Zelf AutoCAD-arceringen maken

Berichtdoor Storm » di 29 jan 2013, 16:28

Net als met de lijntypes zijn dit een paar geweldige tips.

Een --- KPN DATA --- lijntje lukt mij inmiddels wel, maar een lijntje met vage icoontjes of vormpjes gaat me toch echt te ver.

Deze zelfgemaakte arceringen lijkt me ook verrekte handig! Je hebt altijd dat de arcering die je juist mooi lijkt niet in de beschikbare bibliotheek aan hatches staat en dan pak je maar een streepjes hatch omdat het dan maar neutraal blijft.

Ik ga hier zeker mee aan de slag :geek:

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection